Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zamknięte spotkanie z pełnomocnik rządu ds. CPK. KO: Mieszkańcy muszą być wysłuchani

Bartłomiej Hypki
Bartłomiej Hypki
Senator Janusz Pęcherz, poseł Mariusz Witczak, radny Dariusz Grodziński
Senator Janusz Pęcherz, poseł Mariusz Witczak, radny Dariusz Grodziński Bartłomiej Hypki
We wtorek, 8 listopada, w Villi Calisia obędzie się zamknięte spotkanie władz Kalisza z Marcinem Horałą - sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zaproszeni zostali na spotkanie również kaliscy radni. Zdaniem polityków Koalicji Obywatelskiej, powinni w nim wziąć udział również mieszkańcy miasta.

Spotkanie z Marcinem Horałą będzie zamknięte, bez udziału mieszkańców czy przedstawicieli rad osiedlowych, z czym nie zgadzają się politycy KO.

- Do nas zgłosili się wcześniej przedstawiciele rad osiedlowych Szczypiorno, Zagorzynek, Rypinek, Czaszki. To są żywi ludzie, zaangażowani w konsultacje w sprawie budowy kolei dużych prędkości w ramach CPK. Odrzucają te warianty, ponieważ są one kolizyjne. Wprowadzanie tych kolei powoduje wyburzenie domów i demoluje życie mieszkańców Kalisza oraz okolic - mówi poseł KO Mariusz Witczak. - Nie wyobrażam sobie żeby pełnomocnik rządu i prezydent Kinastowski nie dopuścił obywateli. To nie jest kwestia przekonania radnych. W tej kwestii najważniejszy jest głos obywateli.

Według posła KO obecnie przedstawione warianty nie mają racji bytu i nie przynoszą żadnych korzyści. Polityk jest zwolennikiem przywrócenia konsultacji i szukania wariantów maksymalnie niekolizyjnych.

Problem stanowi również tzw. ustawa wywłaszczeniowa.

- Z reguły pokazuje się 4 warianty przebiegu, a później wybiera jeden. Jedna lub dwie opcje są do rozważenia a pozostałe są do skreślenia. To powoduje jednak zamęt i protesty społeczne. Cała filozofia ustawy wywłaszczeniowej jest taka, żeby pieniądze trochę wyższe, czyli 140 procent dla osób, które stracą nieruchomości, zdobyć inną metodą, poprzez wywłaszczenie nieużytków - tłumaczy senator Janusz Pęcherz. - Teraz przywrócony zostanie stan aktualnego użytkowania. Jeżeli mam ziemię rolną lub nieużytek do zapłacą 5 czy 8 zł zamiast 30, 40 zł. Dzisiaj już na terenach, przez które ma przebiegać szybka kolej, nieruchomości straciły na wartości. Jeżeli w Kaliszu powstanie kolej, to mieszkańcy stracą, ponieważ 140 procent będzie liczone już od tych niższych cen. Odbudowa takiego domu będzie kosztowała znacznie więcej a miejsce będzie jedynie poza Kaliszem.

Dariusz Grodziński, przewodniczący klubu radnych KO, zastanawia się, jaki jest cel spotkania i zapraszania na niego radnych.

- Na przestrzeni ostatnich trzech lat pan prezydent Kinastowski samodzielnie prowadził w tym zakresie politykę - mówi radny Dariusz Grodziński. - Jako Rada Miasta nie mamy żadnych kompetencji, prerogatyw w tym zakresie, a nagle kiedy okazało się, jakie duże szkody znacznie przewyższające korzyści z takiej na mapie rysowanej inwestycji wywołały zamieszanie społeczne, próbuje się radnych wciągnąć na jakieś spotkanie, zamknięte dla mieszkańców.

ZOBACZ TAKŻE:

Wysportowani mężczyźni i stare, schorowane psy w kalendarzu ...

Giełda w Kaliszu. Sprawdź, co ciekawego można było kupić na targowisku

Giełda w Kaliszu. Sprawdź, co ciekawego można było kupić na ...

Tak wyglądał Kalisz jeszcze kilkanaście lat temu

Kalisz kilkanaście lat temu. Poznajecie te miejsca? ZDJĘCIA


Obserwuj nas także na Google News

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto