Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyjątkowy krzyż procesyjny ze zbiorów Izabeli Czartoryskiej będzie prezentowany na wystawie w Muzeum Narodowym w Poznaniu

RED
W wielowątkowej kolekcji Izabeli z Czartoryskich Działyńskiej ważne miejsce zajmował zbiór emalii, który gromadziła przez niemal pół wieku. To głównie limuzyjskie emalie z okresu średniowiecznego i emalie malarskie z XVI-XVII w. Były wśród nich prace najwybitniejszych francuskich emalierów, chociaż – podobnie jak inni kolekcjonerzy i muzea – nie uniknęła pomyłek. II wojna światowa obeszła się z tym zespołem wyjątkowo okrutnie, zachowane w zbiorach polskich dzieła to niewielka jego część.

Izabela z Czartoryskich Działyńska była jedną z najwybitniejszych kolekcjonerek drugiej połowy XIX wieku na ziemiach polskich. Zgromadziła ona kolekcję dorównującą rangą największym zbiorom europejskim prezentowanym w ówczesnych muzeach publicznych i kolekcjach prywatnych we Francji, Włoszech czy Wielkiej Brytanii. Kolekcja hrabiny Działyńskiej jest niezwykle różnorodna i znalazły się w niej zarówno zabytki archeologiczne z czasów antycznych, dzieła średniowieczne jak emalie i rzeźby drewniane a także przykłady malarstwa, grafiki oraz sztuki użytkowej.

Przykładem tego jest krzyż procesyjny, z XII/XIII lub XIX przypisywany warsztatowi w Limoges Francja, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.

Krzyż z kolekcji Alberta Germeau został kupiony przez Izabelę Czartoryską w 1865 roku. Krzyż wykonany jest z drewna i obity blachą i emaliowanymi plakietami. Na awersie znajduje się 5 plakiet. Środkowa przedstawia Chrystusa Ukrzyżowanego, na prawym ramieniu plakieta z półpostaciowym przedstawieniem Marii, na lewym – z wyobrażeniem świętego Jana. U dołu postacie św. Piotra, u góry wizerunek niezidentyfikowanego świętego. Na rewersie na skrzyżowaniu ramion kolista plakieta z przedstawieniem Maiestas Domini. Na zakończeniach ramion symbole Ewangelistów: u góry św. Jana, u dołu św. Mateusza, po prawej św. Marka, po lewej św. Łukasza.
Specjaliści z XIX wieku podważali autentyczność plakiety z przedstawieniem Marii jednak uważali krzyż za rzadki przykład zachowanego w całości zabytku średniowiecznego. Natomiast Émile Molinier, jak się okazuje trafnie, uznał plakiety z Marią i z symbolami ewangelistów Marka i Łukasza za uzupełnienia XIX-wieczne.

Źródło: Muzeum Narodowe w Poznaniu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto