Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W jakim kierunku ma iść rozwój szkolnictwa zawodowego w Pleszewie? Konferencja edukacyjno-samorządowa w Zajezdni Kultury

Damian Cieślak
Damian Cieślak
Tomasz Wojtala/Starostwo Powiatowe w Pleszewie
W jakim kierunku ma iść rozwój szkolnictwa zawodowego w Pleszewie? Co zrobić, aby przekonać absolwentów „podstawówek” do wyboru nauki w szkole zawodowej w powiecie pleszewskim? - to dwa kluczowe zagadnienia poruszone podczas konferencji edukacyjno-samorządowej, która odbyła się w Zajezdni Kultury. Uczestniczyli w niej samorządowcy, dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych, rzemieślnicy, pracodawcy, przedstawiciele Pleszewskiej Izby Gospodarczej i Powiatowego Urzędu Pracy.

Spis treści

Kształcenie zawodowe w Pleszewie i powiecie pleszewskim. Konferencja edukacyjno-samorządowa w Zajezdni Kultury

„Kształcenie zawodowe w Powiecie Pleszewskim 2023” - to temat konferencji edukacyjno-samorządowej połączonych Rady Powiatu Pleszewskiego i Rady Miejskiej w Pleszewie, która odbyła się 23 lutego 2023 roku w sali Zajezdni Kultury. Uczestniczyli w niej samorządowcy, dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych, rzemieślnicy, pracodawcy, przedstawiciele Pleszewskiej Izby Gospodarczej oraz Powiatowego Urzędu Pracy. Dyskusja dotyczyła specyfiki i kierunków rozwoju szkolnictwa zawodowego w Pleszewie w kontekście aspiracji zawodowej młodzieży, a jednocześnie potrzeb miejscowego przemysłu, firm, usług i handlu. Zastanawiano się, co trzeba zrobić, aby przekonać absolwentów „podstawówek” do wyboru nauki w szkole zawodowej w Pleszewie.

Konferencja edukacyjno-samorządowa połączonych Rady Powiatu Pleszewskiego i Rady Miejskiej w Pleszewie
Damian Cieślak

Wicestarosta Damian Szwedziak przedstawił najważniejsze wnioski płynące z przeprowadzonych w 2021 roku badań sfinansowanych przez Powiatowy Urząd Pracy oraz samorząd Miasta i Gminy Pleszew.

- Dotyczyły one szeroko rozumianego szkolnictwa zawodowego. Sprawdzały nie tylko jakość kształcenia w placówkach oświatowych czy oczekiwania młodzieży, ale obejmowały również stanowisko pracodawców działających na terenie powiatu pleszewskiego. Pod uwagę brany był każdy segment funkcjonujący w gospodarce. Podmioty małe i duże. Wszystkie osoby, który wpływają na rozwój powiatu

- mówił wicestarosta.

Jakie wnioski płyną z przeprowadzonych badań?

Co młodzież najczęściej bierze pod uwagę przy wyborze szkoły? Najpopularniejsze odpowiedzi to: "moje zainteresowania", "słyszałem, że po ukończeniu szkoły łatwo znaleźć pracę", "dogodny dojazd", "zdecydował przypadek" czy "ograniczony wybór szkół w mojej miejscowości". Z kolei praktyki zawodowe czy warunki rozwoju osobistego to najlepiej oceniane czynniki decydujące o jakości kształcenia w danej szkole. Z kolei po ukończeniu edukacji młodzież chciałaby mieć dobrze płatną pracę, dającą satysfakcję osobistą i najlepiej blisko miejsca zamieszkania.

Dobra organizacja pracy oraz lojalność i solidność to dwie najbardziej oczekiwane przez pracodawców predyspozycje zarówno na stanowiskach dyrektorskich i kierowniczych, jak i niższej kadry zarządzającej oraz pracowników liniowych, produkcyjnych, a także fizycznych. Firmy najmniejsze znaczenie przywiązują do ocen na dyplomie/świadectwie szkoły czy uczelni. W 2021 roku nieco ponad 50% przedsiębiorstw zdeklarowało, że ma optymalne zatrudnienie. 47% narzekało na brak lub zdecydowany brak pracowników. Niemal 38% badanych raczej dobrze oceniało przydatność kierunków kształcenia zawodowego w powiecie pleszewskim. 32% nie potrafiło zająć jednoznacznego stanowisko - "trudno powiedzieć". Z drugiej strony raczej lub bardzo źle to zagadnienie oceniło ponad 23% ankietowanych.

Konferencja edukacyjno-samorządowa połączonych Rady Powiatu Pleszewskiego i Rady Miejskiej w Pleszewie
Damian Cieślak

Sześć najbardziej poszukiwanych zawodów techników w perspektywie do 2026 roku to: mechatronik, mechanik, logistyk, informatyk, ekonomista, technik technologii drewna. W przypadku szkoły branżowej są to: magazynier logistyk, spawacz, ślusarz, kierowca samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, sprzedawca. W wielu przypadkach zapotrzebowanie jest większe niż liczba uczniów kształcących się w danym kierunku.

Problemy i kierunki rozwoju

64% absolwentów szkół podstawowych w 2021 roku zdecydowało się kontynuować swoją edukację w powiecie pleszewskim. Pozostali wybrali powiat

  • kaliski - 14%
  • jarociński - 7%
  • ostrowski - 4%
  • krotoszyński - 1%
  • inne - 3%
  • brak danych - 6%

- Z punktu widzenia powiatu czy miasta kluczowym zagadnieniem jest nie tylko zachęcenie młodzieży do wyboru konkretnych szkół, ale przede wszystkim odwrócenie trendu związanego z opuszczaniem Pleszewa przez naszych uczniów. To nasz powiat powinien być pierwszym wyborem, pierwszym miejscem, do którego kieruje się młody człowiek, aby zdobywać wykształcenie zawodowe lub ogólnokształcące

- podkreślał burmistrz Pleszewa Arkadiusz Ptak.

Co zrobić, aby zatrzymać młodzież w powiecie?

- Nasza rola to tworzenie warunków do kształcenia młodych ludzi, ale również zaoferowanie im czegoś więcej, żeby oni na terenie naszego powiatu pozostali. Młodzież zdecydowanie więcej czasu spędza poza szkołą niż w szkole. Kontakt z rodziną, rówieśnikami to jest element często decydujący przy wyborze placówki oświatowej. Poza jakością kształcenia, powinniśmy zapewnić bogatą ofertę sportową czy kulturalną. Kluczowy jest też element własnego mieszkania. Wiadomo, że dla młodych to jest ważna rzecz. Musimy im pokazać, że powiat pleszewski jest dobrym miejscem dla dalszego życia

- mówił przewodniczący Rady Powiatu Marian Adamek.

Konferencja edukacyjno-samorządowa połączonych Rady Powiatu Pleszewskiego i Rady Miejskiej w Pleszewie
Damian Cieślak

Sporym problem jest oczywiście kwestia transportu. Kolejna rzecz to skuteczne doradztwo zawodowe.

- Nie da się dobrze zarobić, funkcjonować, jeżeli wybierzemy pracę, zawód, który nie będzie nam dawał satysfakcji. Jeżeli młody człowiek od początku nie pójdzie w dobrą stronę, to będzie się całe życie męczył, dlatego w jeszcze większym stopniu powinniśmy iść właśnie w kierunku doradztwa

- opowiadał radny miejski Karol Szehyński.

Izabela Świątek podkreślała, że tym celu miasto współpracuje zarówno z Powiatowym Urzędy Pracy, jak i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, która ma w swojej ofercie możliwość przebadania dziecka pod kątem indywidualnych uzdolnień i predyspozycji. Wiceburmistrz Pleszewa zwracała uwagę na jeszcze jeden fakt.

- Najnowsze badania pokazują wprost, że uczniowie, którzy są w tej chwili w szkole podstawowej będą pracować w zawodach, które w tej chwili jeszcze nie istnieją. Naszym zadaniem jest je przygotować, aby mądrze podejmowały decyzje, wiedziały, jakie są ich mocne strony, a jakie mają niedoskonałości. Musimy zadbać, aby rozwijały kompetencje kluczowe - choćby języki obce, cyfrowe, matematyczne, logicznego myślenia, przede wszystkim kompetencję przystosowania się do zmiany

- mówiła.

Konferencja edukacyjno-samorządowa połączonych Rady Powiatu Pleszewskiego i Rady Miejskiej w Pleszewie
Damian Cieślak

W niektórych profesjach wkrótce może zabraknąć fachowców.

- Rzemiosło od pewnego czasu boryka się z problemami. W sumie szkolimy blisko 300 osób. Przydałoby się, żeby tych uczniów było więcej. Są takie profesje, w których braków nie ma, np. mechanicy samochodowi czy fryzjerzy - w tych przypadkach nie wszyscy znajdą zatrudnienie, ale murarz w trzech rocznikach jest tylko jeden. Nie wiem, kto będzie w przyszłości budował, robił remonty. To jest tragedia. Nadchodzi niż demograficzny, z każdym rokiem tych uczniów będzie mniej. Musimy współpracować. Robimy, co możemy. Festiwal rzemiosła, "noc zawodowców" - to są te działania, które podejmujemy, aby zachęcić uczniów do nauki zawodu

- mówił Sławomir Pisarski, starszy cechu w Pleszewie.

Konferencja edukacyjno-samorządowa połączonych Rady Powiatu Pleszewskiego i Rady Miejskiej w Pleszewie
Damian Cieślak

- Specyfiką naszej szkoły jest to, że kształcimy w zawodach, które wybierają uczniowie. Od dłuższego czasu nie mamy szewców, zduna, kominiarzy. Krawcową mamy jedną na całą szkołę

- uzupełniała Iwona Kałużna, dyrektor Zespołu Szkół Usługowo-Gospodarczych.

Kierunki dalszych działań

Co dalej? Jakie cele zostały wyznaczone na najbliższe miesiące? Promocja szkolnictwa zawodowego, zmniejszenie migracji młodzieży (transport), nawiązywanie dalszych kontaktów, partnerstw, pól do współpracy, dalszy rozwój infrastruktury edukacyjnej, inwestycje w ludzi - uczniowie i nauczyciele, rozwój doradztwa zawodowego - to najważniejsze punkty do dalszej realizacji.

Polub nas na FB

POLECAMY RÓWNIEŻ

Promocja Rocznika Pleszewskiego 2022 w Muzeum Regionalnym w Pleszewie. Co znajdziemy w najnowszym wydawnictwie?

Promocja Rocznika Pleszewskiego 2022 w Muzeum Regionalnym w ...

Skandal w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Marszewie? Pod adresem nauczyciela padają poważne oskarżenia

Skandal w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Mar...

Piękna tradycja! „Podkoziołek” w wykonaniu Regionalnego Zesp...

W klubie Seven pleszewianie bawili się przez wiele lat. Teraz pozostały już wspomnienia i archiwalne zdjęcia

Tak pleszewianie lata temu bawili się w klubie Seven

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto