Chodzą po domach i "wciskają" garnki oraz mamią łatwymi pieniędzmi!
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pleszewie ostrzega przed nieuczciwymi sprzedawcami sprzętu AGD, którzy chodzą po domach starszych osób i wręczają konsumentom w gotówce 1000 złotych, w zamian za przekazanie nazwisk 10 osób i doprowadzają do podpisania umowy na kwotę blisko 8 tys. złotych!
- Przedstawiciele handlowi wręczają konsumentom 1.000 zł w gotówce w zamian za przekazanie nazwisk 10 osób, którym następnie polecą sprzęt AGD. Wabiąc możliwością zarobienia kolejnych dużych pieniędzy doprowadzają do podpisania dokumentu - umowy sprzedaży zestawu sprzętu AGD na kwotę blisko 8.000 zł - relacjonuje Małgorzata Nadera.
Konsumenci, który odstąpią od umowy w przepisowym terminie zostają obciążeni kwotą 500 zł za odbiór sprzętu z miejsca zamieszkania konsumenta bądź kwotą 2.000 zł za rzekome zużycie jednego z zakupionych urządzeń.
- Akwizytorzy nie ujawniając handlowego celu spotkania wprowadzają konsumentów w błąd. Taka praktyka rynkowa, stosowana przez sprzedawców wobec konsumentów jest nieuczciwa, sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowania rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. Praktykę rynkową uznaje się za zaniechanie wprowadzające w błąd, jeżeli sprzedawca pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez niego decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Wprowadzającym w błąd zaniechaniem może być w szczególności nieujawnienie handlowego celu praktyki - tłumaczy Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pleszewie.
Zgodnie z obowiązującym prawem, przedsiębiorca proponujący konsumentowi zawarcie umowy powinien przekazać mu jasne, rzetelne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. Wiedza konsumenta na temat głównych cech świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia i jego ceny oraz kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, mają kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu propozycji.
Termin 30 dni na odstąpienie od umowy
Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Jeżeli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni.
Zakaz zawierania umów dotyczących usług finansowych podczas pokazu lub na wycieczce
Zawarta w takiej sytuacji umowa dot. usług finansowych będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta. Wyjątkiem są umowy dot. usług finansowych zawarte tylko podczas pokazu organizowanego w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
Konsumenci poszukujący pomocy w swoich indywidualnych sprawach mogą skontaktować się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Pleszewie tel. 62 7429 687, e-mail: [email protected] lub Państwową Inspekcją Handlową.
Polub nas na FB
POLECAMY RÓWNIEŻ
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?