UOKIK wziął pod lupę markę Veclaim stworzoną przez Jessice Mercedes. Czy influencerka oszukiwała swoich fanów?

Marta Danielewicz
Marta Danielewicz
Pochodząca z Poznania blogerka i twórczyni modowej marki Veclaim Jessica Mercedess Kirschner zapewniała swoim fanów, że wszystkie ubrania jej marki tworzone są w Polsce. To miało przełożyć się na ich wysoką cenę i lepszą jakość. Przemyslaw Swiderski
Jessica Mercedes Kirschner to pochodząca z Poznania blogerka, która w ostatnim czasie została twórczynią modowej marki Veclaim. Influencerka w ostatnich dniach mierzy się z poważnym kryzysem wizerunkowym. Deklarowała, że jej koszulki firmowane nową marką Veclaim szyte są w Polsce. Okazuje się, że nie były. Czy nowa marka stworzona przez Jessice Mercedes przetrwa kryzys? Sprawą zajmie się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Jessica Mercedes Kirschner rozpoczynała swoją karierę od prowadzenia bloga modowego. Dziś współpracuje z najbardziej znanymi domami mody, a sama jest twórczynią nowej marki modowej – Veclaim, która miała swój start zaledwie pół roku temu. Przez miesiące reklamowała, że produkty, które tworzy, od początku do końca powstają w Polsce. To miało przekładać się na ich wyższą cenę, ale też lepszą jakość.

Czytaj: Myślisz, że sam decydujesz, o tym, co kupujesz w sklepie? Jedyny w Polsce ShopLab na UEP to weryfikuje

Przed weekendem stylistka mody Karolina Domaradzka w mediach społecznościowych ujawniła, że pod metkami Veclaim znajdują się jednak metki innej firmy - Fruit of The Loom. Ta amerykańska marka od lat sprzedaje koszulki, bluzy, spodnie dresowe w cenie kilkunastu złotych, a w hurcie jeszcze taniej. Produkty tej firmy powstają w Maroko.

Przerabiane koszulki Fruit of The Loom Jessica Mercedess Kirschner sprzedawała z kolei w cenie ok. 200 złotych.



Fani Jessiki Mercedess Kirschner czują się oszukani

Fani Jessiki poczuli się oszukani. Co więcej, marka ze strony usunęła informację, że odzież powstaje w Polsce, zablokowała możliwość dodawania komentarzy przez internautów, a sama długo milczała. Dopiero dzień później do sprawy odniosła się Jessica Mercedes Kirschner, nazywając sytuację nieporozumieniem i błędami w komunikacji. Zapewniała przy tym, że ostatni etap produkcji, czyli nadawanie odpowiedniego sznytu stworzonym już ubraniom odbywa się w Polsce.

https://www.instagram.com/p/CAh8k4EHreO

To nie przekonało jednak jej klientów, którzy masowo wyprzedają zakupione produkty lub próbują je zwrócić w sklepie.

Czy jednak można mówić o oszustwie? Zdaniem niektórych ekspertów, jeśli jeden z etapów produkcji odbywał się w Polsce, mogła ona tak reklamować swój produkt. Odmiennego zdania jest Marek Janczyk, miejski rzecznik praw konsumenta w Poznaniu.

- Jest to pewna podstawa do tego, by zażądać zwrotu pieniędzy za zakupiony towar. Wynika to zarówno z przepisów o rękojmi i z kodeksu cywilnego. To są czynności naruszające zbiorowe interesy konsumentów – mówi Marek Janczyk.

UOKiK zajmie się marką Veclaim

Część poszkodowanych sprawę chce zgłosić także do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- UOKiK przyjrzy się na ile jest to praktyka godząca w rynek, na ile ten przedsiębiorca rzetelnie informował swoich konsumentów. Jednak w pierwszej kolejności proponuję osobom, które czują się oszukane, by zwróciły się do samej firmy z prośbą o zwrot pieniędzy. Jeśli firma odmówi lub pojawi się problem, to należy się zwrócić z prośbą o pomoc do miejskich rzeczników praw konsumenta – mówi Marek Janczyk.

Na szczęście Veclaim daje taką możliwość.

Sam prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, przyznaje w rozmowie z money.pl, że sprawa już teraz odbiła się głośnym echem, a przedsiębiorca niejako został ukarany. Zapowiada, że przyjrzy się aferze Veclaim.

- Mamy przykład tego, jak prosta praktyka wyszła na jaw. Przedsiębiorca już teraz ponosi bardzo daleko idące konsekwencje, m.in. utraty wartości marki. Od zeszłego tygodnia przyglądamy się już sprawie, sprawdzamy w jakim zakresie i czy występowało wprowadzenie klientów w błąd. W kolejnych tygodniach będziemy wiedzieli czy jest to materiał na postępowanie - przyznał Tomasz Chróstny.

Czytaj: Kruk wygryzł sroki? Blogerki nie będą się procesować z dużą marką. Zmieniają nazwę

Kryzys wizerunkowy samej Jessiki Mercedes

Co jednak z nadszarpniętym wizerunkiem samej Jessiki? Czy odzyska fanów? Dr Andrzej Szymkowiak z Katedry Handlu i Marketingu UEP i kierownik ConsumerLab.pl zwraca uwagę, że to właśnie dzięki budowie społeczności udało się wybić Jessice Mercedes Kirschner.

- To niejako przyłapanie na kłamstwie. I to może mieć wpływ na zaufanie do niej i do tego, co ona mówi, co prezentuje. To także może mieć przełożyć się na zaufanie względem produktów, których twarzą jest Jessica Mercedes Kirschner, w reklamach, w których bierze udział, w marketingu szeptanym – mówi. - Potrzeba dbania o relacje z odbiorcami była najistotniejsza rzeczą w jej wizerunku. Dziś oczywiście jej pozycja wyrosła poza media społecznościowe, ale nadal jej osoba jest w nich mocno osadzona.

Inne marki modowe ucierpią na kryzysie Veclaim?

Z kolei inne polskie marki boją się, że na kryzysie wizerunkowym Veclaim one także mogą ucierpieć. Niektóre udostępniają więc swoje zdjęcia ze szwalni lub publikują rozmowy z pracownikami, by zapewnić swoich klientów, że ich produkty powstają w kraju.

https://www.instagram.com/p/CAnBv4cn38j

- Mówienie półprawdy albo oszustwo to jedna kwestia. Drugą jest preferencja zakupu krajowych produktów przez część konsumentów, co było dla nich zresztą uzasadnieniem wyższej ceny produktów Veclaim. Konsument jest w stanie zapłacić więcej dla produktu krajowego, bo ma w głowie, że wspiera polską gospodarkę. Z przeprowadzonych przeze mnie badań wynika właśnie że pod hasłem „polski produkt” dla konsumentów najbardziej istotne jest właśnie, by cały proces produkcji był realizowany w Polsce. Chociaż drugim problemem jest to, że dziś trudno przypisać stan pochodzenia. Jeżeli samochód montowany jest w Polsce to czy to znaczy, że jest produktem polskim, czy raczej jest produktem kraju, gdzie powstała cała jego koncepcja? – pyta dr Andrzej Szymkowiak.

Inne marki też oszukują swoich klientów?

W kolejnych dniach po aferze Veclaim na jaw wychodzą inne, także budzące wątpliwość działania innych polskich marek, które miały także wprowadzać swoich klientów w błąd.

Producent biżuterii, marka Wishbone Fine Jewellery miała w sprzedaży produkty łudząco podobne do tych, które sprzedawane są za przysłowiowe grosze na chińskiej platformie sprzedażowej. Reklamowała je z kolei, jako produkt polski, wykonany ręcznie.

Z kolei marka odzieżowa Local Heroes miała także w swojej ofercie produkty, które wcześniej były oznaczone innymi metkami. Klientki podejrzewają, że także stosowała w produkcji gotowe półprodukty tańszych producentów, podobnie jak Veclaim, sprzedając je dużo drożej.

ZOBACZ TEŻ:

Sprawdź też:

Materiał sponsorowany. Za zakupy zapłać telefonem lub zegarkiem

Wideo

Materiał oryginalny: UOKIK wziął pod lupę markę Veclaim stworzoną przez Jessice Mercedes. Czy influencerka oszukiwała swoich fanów? - Śrem Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3