MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Uczniowie w bardzo złej kondycji psychicznej i fizycznej. Co można z tym zrobić? „Akademia Dobrej Energii Junior” pomoże to zmienić

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Wideo
od 16 lat
Do końca marca 2024 r. nauczyciele wychowania wczesnoszkolnego mogą przystępować do projektu „Akademia Dobrej Energii Junior”, w ramach którego otrzymają bezpłatny dostęp do materiałów dydaktycznych pozwalających na prowadzenie zajęć z dziećmi. Już niemal 200 szkół podstawowych z całej Polski zgłosiło chęć przystąpienia do tej akcji. Kto i w jaki sposób może przystąpić do projektu?

Spis treści

Uczniowie w coraz gorszej formie

– Jak wynika z danych UNICEF, Polska na tle innych 38 krajów znajduje się dopiero na 30. miejscu pod względem dobrostanu dzieci i młodzieży. Aby zmienić ten stan rzeczy, chcemy nauczyć nasze dzieci, jak troszczyć się o dobrostan, jak budować dobre nawyki w obszarze dbania o własne zdrowie fizyczne i mentalne – tłumaczy dr Anna Gorgolewska.

Badania nie pozostawiają złudzeń. Ostatnie lata pokazały, że 58 proc. polskich uczniów ma problemy z rówieśnikami, 46 proc. to osoby o skrajnie niskiej samoocenie, a 73 proc. dzieci cierpi na wypalenie uczniowskie. Na dodatek 94 proc. uczniów w wieku do 12 lat ma niedostateczny poziom sprawności ruchowej, a co czwarty nastolatek ma nadwagę. Statystyki są więc niepokojące. W związku z tym firmy VanityStyle i Focusly zdecydowały się na stworzenie projektu „Akademia Dobrej Energii Junior”.

Co to jest „Akademia Dobrej Energii Junior”?

„Akademia Dobrej Energii Junior” to ogólnopolska akcja, której celem jest edukacja uczniów klas trzecich szkół podstawowych w zakresie kształtowania dobrych nawyków wspierających zdrowie fizyczne, mentalne i dobrostan społeczny. Projekt realizowany jest przy wsparciu merytorycznym dr Anny Gorgolewskiej – psychologa dziecięcego, badaczki i dydaktyczki Uniwersytetu SWPS.

– Będziemy uczyć dzieci, jak dbać o własne zdrowie psychiczne i fizyczne, gdyż wierzymy, że kształtowanie dobrych wzorców od najmłodszych lat może pozytywnie wpłynąć na ich funkcjonowanie w późniejszym wieku – mówi Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle.

Nauczyciele, którzy zdecydują się na udział w projekcie, otrzymają bezpłatne materiały dydaktyczne, które pozwolą na zrealizowanie zajęć z dziećmi. Projekt stworzony jest w zgodzie z podstawą programową związaną z klasą trzecią w zakresie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego.

Program został tak skonstruowany, aby z jednej strony umożliwić nauczycielom i rodzicom zdobycie aktualnej wiedzy na temat zdrowia i rozwoju dzieci, opartej na światowych raportach badawczych, z drugiej zaś dać im gotowe narzędzia do pracy z 9-latkami – czytamy w informacji prasowej akcji.

Ideą programu jest zapobieganie trudnościom na obecnym i w przyszłych etapach życia dzieci dzięki kompleksowemu, wspólnemu działaniu szkoły, nauczycieli i rodziców.

– Akademia Dobrej Energii Junior skupia swoją uwagę na dziewięciolatkach – uczniach klas 3, ponieważ są to dzieci przechodzące przez szczególny okres zmian emocjonalno-rozwojowych. Trzecia klasa to także intensywne przygotowania do nowego etapu szkolnego i wyjścia spod „skrzydeł” jednego wychowawcy po trzech latach nauki. Dzieci będą musiały zmierzyć się z nowymi przedmiotami, nowymi nauczycielami, a także zwiększonymi wymaganiami. To dla nich mocno stresujący czas – zauważa Joanna Skoczeń.

W 2024 roku organizatorzy akcji nadal będą koncentrować się na dobrostanie najmłodszych. Uczniowie klas trzecich będą mieli szansę dowiedzieć się, jak ważne dla ich zdrowia są ruch, właściwe odżywianie się, zdrowe relacje z rówieśnikami i rodzicami, nauczą się rozpoznawać i komunikować emocje, a także poznają techniki radzenia sobie ze stresem. Organizatorzy chcieliby też zainicjować pierwsze działania edukacyjne wspierające dobrostan nauczycieli.

Wypaleni są również nauczyciele

W trakcie sześciu miesięcy realizacji projektu Akademia Dobrej Energii Junior jego inicjatorzy przeprowadzili setki rozmów z nauczycielami nauczania początkowego z całego kraju. Wyłania się z nich smutny obraz polskiej szkoły, który dotyczy nie tylko dzieci i młodzieży, ale również samych pedagogów.

– Do Akademii Dobrej Energii Junior zgłaszają się kolejni nauczyciele nauczania początkowego z całego kraju. Wielu z nich dzieli się z nami nie tylko spostrzeżeniami dotyczącymi dobrostanu uczniów, ale także swoimi problemami dotyczącymi codziennej pracy i wyzwań, z którymi się w niej mierzą. Okazuje się, że system, który nie potrafi skutecznie zatroszczyć się o zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów, często działa destrukcyjnie również na pedagogów. Polska szkoła coraz liczniej wypełniona jest nauczycielami przemęczonymi i wypalonymi – tłumaczy Joanna Skoczeń.

Jak wynika z przeprowadzonego w 2023 roku ogólnopolskiego badania dobrostanu zawodowego nauczycieli, którego autorem jest dr Mateusz Paliga, wykładowca akademicki Instytutu Psychologii Uniwersytetu Śląskiego, aż 67,5 proc. ankietowanych boryka się z wyczerpaniem, 57,3 proc. mierzy się z poczuciem braku sensu wykonywanej pracy, a 56,2 proc. obserwuje u siebie wtórne objawy wypalenia zawodowego. Dodatkowo ponad połowa z 7106 przebadanych nauczycieli odczuwa stres w codziennej pracy.

– Dobrostan zawodowy nauczycieli to jeden z ważnych filarów skutecznej edukacji. Jeśli nie zadbamy o nauczycieli, nie możemy oczekiwać, że oni odpowiednio zadbają o uczniów i będą w sposób efektywny nauczać i wspomagać ich wychowanie – zaznacza Marcin Kempka, prezes zarządu Librus, firmy odpowiedzialnej za wydanie raportu z badania dobrostanu zawodowego nauczycieli.

Kto może przystąpić do programu „Akademia Dobrej Energii Junior”?

Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli trzecich klas szkoły podstawowej.

– Do chwili obecnej do Akademii Dobrej Energii Junior dołączyło już ponad 240 nauczycieli nauczania początkowego, którzy dostrzegają potrzebę pracy u podstaw w swoich klasach. Dzięki nim prawie 4200 uczniów klas trzecich zyska narzędzia do zrozumienia istoty dobrostanu oraz znaczenia profilaktyki zdrowia psychicznego i fizycznego. Cieszy nas zaangażowanie, które widzimy ze strony nauczycieli, dyrekcji, pedagogów – mówi Joanna Skoczeń. – Co istotne, zgłaszają się do nas nie tylko szkoły z dużych miast. Do projektu przystąpiło wielu nauczycieli z mniejszych miejscowości, głównie ze szkół publicznych. Ich świadomość w odniesieniu do problemów, z jakimi mierzą się polskie dzieci oraz chęć do działania i zmiany takiego stanu rzeczy, napawa optymizmem – dodaje.

Do końca marca 2024 r. nauczyciele mogą przystępować do akcji. Udział w projekcie „Akademia Dobrej Energii Junior” jest bezpłatny. Można zgłosić się do niego za pośrednictwem strony internetowej akademiadobrejenergii.org.

Źródło: materiały prasowe „Akademii Dobrej Energii Junior”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto