Tu w Polsce produkowany jest papier toaletowy! Fabryki i proces produkcyjny

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Według Growth from Knowledge około 93% gospodarstw domowych w Polsce kupuje papier toaletowy.
Według Growth from Knowledge około 93% gospodarstw domowych w Polsce kupuje papier toaletowy. Velvet CARE/ materiały prasowe
Udostępnij:
W czasie PRL-u za 10 kg makulatury można było dostać rolkę papieru toaletowego. Sam papier był towarem deficytowym. Dziś Polska jest nasze produkty kupują głównie Niemcy. Według danych Eurostatu do Niemiec w 2017 r. wysłaliśmy 70 tys. ton papieru toaletowego. Na wzrost cen artykułów higienicznych mają wpływ głównie ceny energii, celulozy, opakowań oraz usług transportowych.

Gdzie to jest robione? Tak powstaje papier toaletowy w Polsce

Dziś papier toaletowy można dostać w niemal każdym sklepie. Wydaje się być niezbędny, choć jest stosunkowo nowym wynalazkiem. Wikingowie używali wełny, rzymianie gąbek, a francuska arystokracja do wycierania się korzystała z koronek. W Polsce popularne były liście oraz gazety.

Dziś już mamy w toaletach wodę bieżącą. Po skorzystaniu z ubikacji można się umyć. Wystarczyłoby montować bidet, czyli urządzenie służące do podmywania się. Mimo to, wg Growth from Knowledge około 93% gospodarstw domowych w Polsce kupuje papier toaletowy.

- Papier toaletowy to towar tzw. pierwszej potrzeby. W naszej, europejskiej kulturze nie wyobrażamy sobie higieny w toalecie bez tego rodzaju produktu. Ciekawostką jest fakt, że w innych zakątkach świata, np. w Azji nie używa się papieru, a w toaletach są zainstalowane specjalne wężyki doprowadzające wodę do celów higienicznych. W naszym kręgu kulturowym brak papieru toaletowego jawi się jednak jako niezwykle krępujący problem. Prawdopodobnie dlatego w czasie, gdy zawisło nad nami ryzyko braków na półkach sklepowych, konsumenci natychmiast ruszyli po zakupy - tłumaczy Marcin Grabowski wiceprezes zarządu Velvet CARE Sp. z o.o. oraz dyrektor komercyjny firmy.

Papier toaletowy dawniej - XIX w. i PRL

W czasie PRL-u za 10 kg makulatury można było dostać rolkę papieru toaletowego. Sam papier był towarem deficytowym. Zakładów produkujących artykuły higieniczny było mało, a maszyny i używane technologie nie były tak wydajne i efektywne, jak dziś. Dostęp do surowców był utrudniony.

Papier jaki dziś znamy na rynek wprowadził Joseph Gayetty z Nowego Jorku. W 1857 roku zaczął go sprzedawać w formie nasączonej aloesem reklamując jednocześnie jako środek przeciw hemoroidom. Do 1890r. sprzedawany był jako pocięte arkusze, następnie pojawił się w formie rolek. Papier toaletowy już w XIV w. był produkowany w Chinach, a mógł go używać wyłącznie cesarz.

Jak powstaje papier toaletowy?

Papier toaletowy może powstawać z makulatury lub drewna. Głównym składnikiem są włókna roślinne, celuloza.

Jeśli powstaje z drewna, to w pierwszej kolejności konieczne jest usunięcie kory. Potem drzewo jest cięte na drobne kawałki. Wióry są ładowane do warników (rodzaj zbiornika), gdzie para pod ciśnieniem zamienia je w wilgotną papkę przypominającą owsiankę. W ten sposób włókna roślinne przybierają postać kremowej zawiesiny. Masa papiernicza powstaje w wyniku rozcieńczenia celulozy z wodą.

Jeśli natomiast produkcja odbywa się z makulatury, to wówczas konieczne jest rozmiękczenie papieru oraz utworzenie mokrej i miękkiej masy papierniczej. Dokonuje się to w pulperze przypominającym wielki kocioł z mieszadłem. Może przypominać połączenie pralki z mikserem. Na tym etapie odbywa się również odsiewanie metali, plastików, piasku i drobnych kamieni. Włókna roślinne łączą się w zwartą masę.

Z makulatury trzeba również pozbyć się farby drukarskiej. Odbywa się to poprzez nadmuchiwanie. Farba przyczepia się do pęcherzyków powietrza, które dostają się na powierzchnię. Pianę wystarczy zebrać z powierzchni.

Oczyszczona pulpa przechodzi przez walce, które wyciskają z niej wodę. Może być również wytryskiwana na stół sitowy, na którym zostanie odessana woda. Po osuszeniu na cylindrze
może już wchłaniać chemikalia, które nadadzą jej biały kolor. Zostaje rozsmarowana na płasko, jest suszona oraz zastyga. Posiada grubość 0,1 mm. Na tak powstałym papierze odciska się specjalny wzór, po to, by zwiększyć chłonność papieru.

Osobno tworzy się tekturową rurę, na którą nawija się dwie wstęgi papieru aż do momentu uzyskania odpowiedniej grubości rolki. W ten sposób powstaje papier dwuwarstwowy. Gilotyna obcina papier, a koniec zostaje zaklejony, aby nie odwijał się z rolki. Papier toaletowy tnie się zwykle na rolki o szerokości 102 mm. Na tym etapie można również nadać rolkom odpowiedni zapach.

Następnie całość jest odpowiednio pakowana. Do zastosowań gospodarczych każda rolka z osobna zawijana jest w papier, a do użytku domowego - w przeźroczystą folię od 4 do 30 rolek na zgrzewkę.

Które zakłady produkują papier toaletowy?

Portal rynekpapierniczy.pl podaje 12 firm zajmujących się w Polsce produkcją papieru toaletowego. Są to:

  • Głuchołaskie Zakłady Papiernicze Sp. z o.o. w Głuchołazach
  • ICT Poland Sp. z o.o. w Kostrzynie nad Odrą
  • Velvet Care Sp. z o.o. w Kluczach
  • Pap-Trans s.j. w Siedlcach
  • MP Papier Sp. z o.o. Sp. kom. w Stąporkowie
  • Inwit s.c. w Katowicach
  • Miklan-Ryza sp.j. Michał Michalski, Łukasz Michalski w Toruniu
  • Firma W. Lewandowski PHU w Łodzi
  • Wytwórnia Papieru Toaletowego EKO-KLAN Sp. z o.o. w Margoninie
  • Fabryka Papieru Kaczory Sp. z o.o. w Kaczorach
  • Flawia w Pilicy
  • Almus Sp. z o.o. w Słomnikach

Jest to jednak tylko część zakładów produkcyjnych. Artykuły higieniczne może produkować każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą i dysponuje odpowiednim parkiem maszynowym.

- Wśród producentów wyrobów markowych na polskim rynku w tym momencie najbardziej liczy się trzech graczy - Velvet Care, Sofidel oraz ICT, których sprzedaż łącznie stanowi wartościowo około 25% całego rynku brandowych produktów higieny papierowej w Polsce (papier toaletowy, ręczniki papierowe, chusteczki higieniczne i uniwersalne). Poza nimi są w tym segmencie obecni również gracze lokalni, działający na mniejszą skalę - mówi Marcin Grabowski.

Papier toaletowy w Polsce, to nie tylko marki brandowe, ale także marki własne.

- Marki własne w Polsce, podobnie jak w innych europejskich krajach to ponad 60% rynku – w tym segmencie obecni są zarówno gracze znani z rynku brandowego, jak i kilkanaście mniejszych i większych firm (lokalnych oraz międzynarodowych), które specjalizują się wyłącznie w kontraktach marek własnych - mówi Marcin Grabowski.

Największą rolę i najmocniejszą pozycję na rynku odgrywają jednak producenci, którzy wytwarzają własną bibułkę, a nie tylko przetwarzają gotowy surowiec kupowany z zewnątrz. Tych jest zaledwie kilku, ponieważ nie każdy zakład stać na ogromne inwestycje w maszyny papiernicze. Zakład w Kluczach należący do Velvet CARE posiada trzy własne linie wytwórcze.

Dla kogo produkujemy papier toaletowy?

Papier toaletowy w czasie PRL był jednym z towarów deficytowych. Obecnie w Polsce produkuje się go w dużej części na eksport. Według Marcina Lipki, głównego analityka Cinkciarz.pl - kupują go głównie Niemcy.

- Velvet CARE produkuje wyroby z przeznaczeniem zarówno na rynek Polski, jak i na rynki zagraniczne. W roku 2020, konsekwentnie realizując strategię rozwoju na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, nabyliśmy czeską spółkę Moracell, by umocnić pozycję w regionie. Nasze produkty sprzedajemy nie tylko na rynek polski, ale także na około 30 rynków zagranicznych – mówi Marcin Grabowski z Velvet CARE.

Według danych GUS z Rocznika Statystycznego Przemysłu, w 2000 r. w Polsce powstawało rocznie 115 tys. ton papieru toaletowego. W 2017 r. produkcja osiągnęła 380 tys. ton.

Według danych Eurostatu do Niemiec w 2017 r. wysłaliśmy 70 tys. ton papieru toaletowego, importując z Niemiec 7 razy mniej. Te sam dane mówią o rocznym eksporcie z Polski do Unii 80 tys. ton papieru toaletowego.

Według „The Observatory of Economic Complexity” Polska jest siódmym największym eksporterem papieru toaletowego na świecie.

Dlaczego papier toaletowy drożeje?

Artykuły higieniczne drożeją. Ten proces prawdopodobnie będzie nadal trwać z kilku powodów:

  • ceny hurtowe gazu ziemnego wzrosły o kilkaset procent (100-600%)
  • ceny energii elektrycznej wzrosły o nawet 150%
  • wzrost kosztów zakupu surowców (np. papieru do przerobu z zagranicy) oraz chemii przemysłowej do produkcji
  • wzrost kosztów pracowniczych, obciążenia podatkowe oraz chaos prawny
  • biurokracja, nowe obciążenia dla administracji i kadry kierowniczej

W połowie grudnia zeszłego roku niemiecki dziennik "Kronen Zeitung" zasygnalizował, że duży niemiecki producent produktów toaletowych Essity, potwierdził podniesienie poziomu cen.

- My jako Essity będziemy zmuszeni do podniesienia cen w sumie o 20%, aby zrekompensować wzrost kosztów - powiedział Volker Zoeller z działu dóbr konsumenckich Essity.

W Niemczech ceny produktów toaletowych wzrosły o 5% już na wiosnę 2021r. Kolejne podwyżki mogą sięgnąć nawet 20%. To wynik konieczności zrekompensowania kosztów produkcji oraz logistyki.

- Ceny półkowe artykułów higienicznych na chwilę obecną wzrosły niewiele, ale warto też zauważyć, że przez wiele poprzednich lat pozostawały praktycznie niezmienne. Tymczasem otoczenie rynkowe (surowce - głównie celuloza, energia, usługi transportowe) notują już od dłuższego czasu radykalne podwyżki (od 40, nawet do 300%). Wpływa to bezpośrednio na wzrost kosztów produkcji wyrobów w naszej branży - mówi Marcin Grabowski z Velvet CARE. Jak dodaje, ceny celulozy rosną stale od ponad roku.

Celuloza jest importowana zza zagranicy, na jego cenę mają wpływ również wahania kursowe. Ceny tego surowca wzrosły tylko w ostatnim roku o ponad 60-80%.

- Lawinowo od kilku miesięcy rosą też ceny gazu (obecnie to ponad 300%), energii elektrycznej (ponad 200%), surowców do produkcji opakowań tekturowych i plastikowych (40-60%) osiągając wcześniej niespotykany poziom. Wpływa to bezpośrednio na koszty wytworzenia i w rezultacie na kalkulacje cenowe wielu produktów – powiedział Marcin Grabowski.

Dlatego dopóki będą rosły ceny energii, do tego czasu również będą rosły ceny artykułów higienicznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Podwyżki cen prądu są nieuniknione

Wideo

Materiał oryginalny: Tu w Polsce produkowany jest papier toaletowy! Fabryki i proces produkcyjny - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie