Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa S11 coraz bliżej. Budowa zakończy się do 2025 roku

Norbert Kowalski
Trasa S11 ma być gotowa do 2025 roku
Trasa S11 ma być gotowa do 2025 roku Grzegorz Dembiński
Kolejny krok w stronę budowy trasy S11 w Wielkopolsce został wykonany. We wtorek przedstawiciele GDDKiA podpisali umowy na opracowania projektowe trzech ostatnich odcinków S11. Dzięki temu cała trasa S11 w naszym województwie jest już projektowana, zaś jej budowa miałaby się zakończyć do 2025 roku.

– To naprawdę istotny dzień dla Wielkopolski, na który długo wyczekiwaliśmy. Od tego momentu S11 staje się realna – nie ma wątpliwości Marek Napierała, dyrektor wielkopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W ramach umowy, którą we wtorek podpisali przedstawiciele GDDKiA, zwycięskie firmy mają przygotować opracowanie projektowe w skład którego wchodzi: studium korytarzowe, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, materiały konieczne do uzyskania decyzji środowiskowej oraz koncepcja programowa.

Podpisane umowy dotyczą odcinków Szczecinek-Piła, Oborniki-Poznań (z obwodnicą Obornik) oraz Ostrów Wielkopolski-Kępno. Ich łączna długość wynosi prawie 130 km kilometrów. Opracowania dla pierwszych dwóch odcinków przygotuje firma Aecom Polska. Z kolei za opracowanie projektowe trasy Ostrów Wielkopolski-Kępno będzie odpowiadała spółka Trakt. Projekty wszystkich trzech odcinków mają być gotowe w ciągu 50 miesięcy (w przypadku trasy z Obornik do Poznania termin jest jeszcze szybszy i wynosi 42 miesiące). Pochłoną one 17 mln zł.

Po przygotowaniu dokumentacji, GDDKiA będzie mogła ogłosić przetarg. Wszystko wskazuje na to, że odbędzie się on w systemie „Zaprojektuj i Buduj”. – Od momentu wyłonienia wykonawcy prac budowlanych, będzie miał on trzy lata na zakończenie inwestycji – opowiada Marek Napierała. To oznaczałoby, że wspomniane odcinki byłyby gotowe do ok. 2025 roku.

Wszystko zależeć będzie jednak od tego, czy w przyszłości uda się uzyskać finansowanie na budowę projektowanych obecnie odcinków. W Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrada do 2023 roku zapisano 135 mld złotych na budowę dróg. Tymczasem zapotrzebowanie wynosi prawie 200 mld. Wiele z dróg, w tym także trasa S11, jest obecnie „pod kreską” i teoretycznie nie będzie finansowana z pieniędzy rządowych.

Przedstawiciele GDDKiA pozostają jednak optymistami. – Im szybciej zostaną wykonane opracowania projektowe, tym większa szansa, że trasa S11 wskoczy na listę dróg, których budowa będzie finansowana. Dlatego tak nam zależy, by jak najszybciej rozpocząć prace – wyjaśnia Danuta Hryniewiecka, zastępca dyrektora wielkopolskiego oddziału GDDKiA.

– Skoro dostaliśmy pieniądze od ministerstwa na opracowania projektowe, to raczej po to, żeby ta inwestycja została zrealizowana w przyszłości – to już z kolei słowa Marka Napierały.

Przypomnijmy, że dwa tygodnie temu w GDDKiA podpisano umowy na wykonanie opracowań projektowych dla dwóch innych odcinków wielkopolskiej S11 o łącznej długości ok. 170 km: Ujście-Oborniki oraz Kórnik-Ostrów Wielkopolski.

W Wielkopolsce trasa S11 ma liczyć ok. 370 km i prowadzić od Szczecinka, przez Piłę, Ujście, Oborniki, Poznań, Kórnik, Jarocin, Ostrów Wielkopolski i Kępno. Do tej pory wybudowano zachodnią obwodnicę Poznania, która wchodzi w skład S11, odcinek z Poznania do Kórnika oraz obwodnice Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które oddano do użytku w 2017 roku.

Aktualnie trwa za to budowa obwodnicy Kępna, która jest podzielona na dwa etapy. Pierwsza część obwodnicy zostanie wybudowana jeszcze w tym roku, zaś drugi etap zakończy się w 2020 roku.

W Żydowie samochód dostawczy zderzył się z pociągiem:

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto