- Celem projektu jest poprawa integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin ze środowiskiem lokalnym oraz umożliwienie osobom będącym w stanie kryzysu emocjonalnego i psychicznego pomocy ze strony specjalistów – psychologa i psychiatry. - mówi rzecznik starostwa Tomasz Wojtala
Uczestnikami konferencji byli pedagodzy szkolni, psycholodzy, pielęgniarki medycyny szkolnej, nauczyciele, pracownicy pomocy społecznej, radni powiatowi, dyrektorzy, kierownicy i przedstawiciele instytucji powiatowych, którzy wysłuchali wykładu dr n med. Romana Ciesielskiego, który jest specjalistą psychiatrii dzieci i młodzieży oraz Dyrektorem Wrocławskiego Instytutu Psychiatrii na temat " Psychiatrii środowiskowej w okresie rozwojowym w oparciu o zasoby rodzinne i społeczne".
O stanie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Powiecie Pleszewskim mówił natomiast psychiatra dziecięcy dr Marcin Gawroński, pracujący w Poradni Zdrowia Psychicznego w PCM w Pleszewie. Prowadzi on w ramach projektu Gabinet Pomocy dla Dzieci i Młodzieży, zorganizowany w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pleszewie.
Powiat Pleszewski zdiagnozował stan zdrowia psychicznego mieszkańców
- Głównym celem badań było określenie stanu zdrowia psychicznego dorosłych, dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz zdiagnozowanie potrzeb w zabezpieczeniu instytucjonalnym i dostępności usług z zakresu ochrony zdrowia psychicznego - mówiła specjalista ds. promocji zdrowia Romana Klamecka, która przybliżyła założenia Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego oraz wyniki badań ankietowych
W badaniach, które przybrały formę ankietową wzięło udział 300 respondentów. Podzielonych ze względu na typy szkół (tj. 100 ankiet zostało przeprowadzonych w szkołach podstawowych, 100 ankiet w szkołach gimnazjalnych i 100 ankiet w szkołach ponadgimnazjalnych). - Badania zostały przeprowadzone we wrześniu 2013 roku, dzięki pomocy poszczególnych placówek powiatu pleszewskiego. Kwestionariusze zostały rozdane podczas wywiadówek - informuje Romana Klamecka
Z przeprowadzonych ankiet wynika, że zdecydowana większość respondentów (85%) odczuwa negatywne skutki spowodowane codziennym stresem, a głównym sposobem dbania o kondycje psychiczną jest możliwość posiadania oparcia w rodzinie oraz możliwość szukania rozwiązań problemów. Z analizy danych wynika również, że 56% ankietowanych nie potrafiło wymienić instytucji zajmujących się pomocą psychologiczną dla osób dorosłych na terenie powiatu pleszewskiego, a ponad 90% zadeklarowało, że nigdy nie korzystało z instytucji zajmujących się pomocą psychologiczną.
3/4 rodziców biorących udział w ankiecie nie zauważyło niepokojących i odmiennych zachowań stanu natury psychicznej u swojego dziecka. 15% rodziców dostrzegło taki problem u swojego dziecka. Okazuje się, że takie zachowania przejawiają głównie dziewczęta w wieku 8 i 17 lat, uczące się w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych, które wychowują się w rodzinie z dwójką dzieci oraz w rodzinie niepełnej.
Jak wynika z przeprowadzonych badań tylko 2% uczniów spośród 300 badanych przejawiało niepokojące zachowania spowodowane nadużywaniem narkotyków lub alkoholu. Do najczęściej wymienianych przez respondentów zachowań należały: częste zmiany nastroju u dziecka, czy opuszczanie lekcji. Takie zachowania w różnym stopniu dotyczyły zarówno dziewcząt jak i chłopców uczących się w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Problem ten nie dotyczył natomiast w żadnym stopniu uczniów szkół podstawowych.
Wśród badanej grupy uczniów na zaburzenia odżywiania chorowało siedmioro z nich. Troje cierpiało na anoreksję, a czworo na bulimię. Co, ciekawe częściej na zaburzenia odżywiania chorowali chłopcy (4 z 7 przypadków) ze szkół ponadgimnazjalnych.
Przeprowadzone badania pokazują, że u 50 uczniów zdiagnozowano zaburzenia rozwoju psychicznego. W 34 przypadkach były to zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych tj,: dysleksja, dysortografia, dysgrafia (23 wskazania) oraz w 5 przypadkach były to zaburzenia rozwoju mowy i języka. Zaburzenia rozwoju psychicznego w większości dotyczyły dziewcząt uczących się w szkołach podstawowych. Natomiast zaburzenia emocjonalne potwierdzone przez specjalistę występowały u 31 uczniów. Najczęściej wskazanym zaburzeniem był Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej (ADHD) - w 23 przypadki wskazano na zaburzenia związane z funkcjonowaniem społecznym i mieszane zaburzenia zachowania i emocji . Spotykane były najczęściej wśród dziewcząt uczących się w szkołach ponadgimnazjalnych.
Jak wynika z badań, ponad połowa rodziców uważa, że współcześnie dzieci są przeciążone nauką. Problem ten dotyczy niespełna 60% badanych uczniów uczęszczających do szkół ponadgimnazjalnych.
Blisko połowa badanych rodziców nie wiedziała, czy w szkole ich dziecka dochodzi do aktów przemocy. Według 28% badanych w szkołach ten problem występuje, natomiast 23% rodziców zadeklarowało jego brak. Okazuje się, że 16% uczniów osobiście doświadczyło przemocy w szkole. Ten problem dotyczył głównie dziewcząt uczących się w szkołach ponadgimnazjalnych.
Realizowany przez Starostwo Powiatowe w Pleszewie projekt jest odpowiedzią na zapotrzebowanie mieszkańców na specjalistyczną pomoc psychologiczną i psychiatryczną dzieci i młodzieży. NFZ w ramach kontraktów finansuje bowiem porady psychiatry jedynie dla ludzi dorosłych.
Te produkty powodują cukrzycę u Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?