Kilkuosobowa delegacja udała się do Publicznego Przedszkola nr 2 im. Misia Uszatka w Pleszewie. Ratownicy wrzucili do pojemnika zebrane nakrętki. - To naprawdę cenna akcja, która nic nie kosztuje. Wystarczy wyrobić w sobie nawyk odkładania nakrętek, a później wrzucić je do specjalnych pojemników i tym samym pomóc potrzebującym w zakupie sprzętu rehabilitacyjnego. Chorym życzymy dużo zdrowia, wytrwałości i siły - mówi Dominik Kołaski, ratownik medyczny i wodny.
Ratownicy oczywiście odwiedzili przedszkolaków, przypomnieli zasady pierwszej pomocy, bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych oraz porozmawiali o europejskim numerze alarmowym 112.
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112
11 lutego został ogłoszony przez Parlament Europejski dniem numeru alarmowego 112. Świętowany jest od 2009 roku. W Polsce proces uruchamiania wszystkich centrów powiadamiania ratunkowego zakończony został pod koniec 2013 roku. Numer alarmowy 112 jest bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Można go wybrać w telefonie nieposiadającym karty SIM.
W wielu krajach, także w Polsce, 112 nie zastępuje dotychczasowych krajowych numerów alarmowych, ale działa obok nich. Dania, Finlandia, Holandia, Portugalia, Szwecja, Malta i Rumunia wybrały 112 jako główny krajowy numer alarmowy. 112 stosuje się również w niektórych krajach spoza UE, takich jak Szwajcaria, Kuwejt, Zimbabwe i RPA. Wszystkie telefony komórkowe na całym świecie po wybraniu 112 rozpoczną połączenie z numerem alarmowym obowiązującym w danym kraju. W Polsce po wybraniu numeru alarmowego 911 (stosowanego np. w USA, Kanadzie, Ekwadorze, Urugwaju, Wenezueli) połączenie skierowane zostanie do najbliższego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Ponad 22 miliony zgłoszeń
W Polsce funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - dwa na Mazowszu (w Warszawie i Radomiu) oraz po jednym w pozostałych województwach. Odbierają one połączenia kierowane na numer alarmowy 112 i 997 z obszaru całego kraju. Na stanowisku operatora numerów alarmowych w całej Polsce zatrudnionych jest ponad 1200 osób. W 2020 roku w Centrach Powiadamiania Ratunkowego zarejestrowano ponad 20 mln zgłoszeń przychodzących. W skali kraju to średnio ponad 1,8 mln połączeń miesięcznie i 60 tys. połączeń każdego dnia. CPR przekazały jednostkom policji, straży pożarnej, dyspozytorniom medycznym i podmiotom pomocniczym informacje o ponad 6 mln zdarzeń. Z danych wynika, że najwięcej połączeń zostało zarejestrowanych w miesiącach letnich - w czerwcu, lipcu i sierpniu.
Najwięcej połączeń alarmowych zarejestrowano w centrach w Katowicach (ponad 2,6 mln zgłoszeń), natomiast w Poznaniu (ponad 2,1 mln zgłoszeń). Średni czas oczekiwania na odebranie połączenia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego wynosi 10 sekund.
Niestety, ponad 8 mln zgłoszeń (prawie 39 proc. wszystkich) stanowiły zgłoszenia niezasadne. Odsetek zgłoszeń niezasadnych w ubiegłym roku zmniejszył się o ponad 3 proc. Jednak w dalszym ciągu jest to ogromna liczba zgłoszeń, dlatego MSWiA i służby stale apelują o nieblokowanie numeru alarmowego 112 - linii, która służy ratowaniu życia i zdrowia.
* źródło: Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
POLECAMY RÓWNIEŻ:
Nauka to nie tylko mózg, ale i płuca. Uczniowie z Poznania uczą się poprawnie oddychać
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?