Zamkną Rynek dla samochodów?
Blisko 15 lat temu Rynek w Pleszewie został kompletnie zrewitalizowany. Powstało wówczas bardzo wiele miejsc parkingowych. Teraz koncepcje, w których oddaje się coraz więcej miejsca pieszym i rowerzystom stają się coraz popularniejsze. Dlatego władze miasta w dalszej perspektywie będą chciały podjąć decyzję o zmianie organizacji ruchu na pleszewskim Rynku. Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już zrobione latem, kiedy na wakacyjne weekendy trzy pierzeje Rynku były zamykane dla ruchu samochodowego, co spotkało się z wieloma pozytywnymi opiniami. Choć nie brakowało również głosów negatywnych.
Burmistrz Arkadiusz Ptak podkreśla, że w planie nie ma całkowitego zamknięcia rynku.
- Nie ma możliwości całkowitego zamknięcia rynku w Pleszewie. Żaden realnie rozpatrywany wariant nie bierze tego pod uwagę. Mówimy o zmianie podejścia i próbie przejęcia przez rynek innych funkcji, w tym społecznych. Przy obecnym natężeniu ruchu i rozwiązaniach nie jest to możliwe. W momencie stworzenia odpowiednich warunków w przestrzeni miejskiej pojawia się więcej ludzi. A jak będą ludzie, to pojawią się i inne punkty – m.in. restauracje - zaznacza Arkadiusz Ptak.
Zamkną Rynek dla samochodów?
- Rynek to najważniejsza przestrzeń publiczna Pleszewa, dlatego celem powinno być zwiększenie jego znaczenia jako miejsca przyjaznego i atrakcyjnego do przebywania ludzi, odbywania spacerów, odpoczynku, spotkań, korzystania z różnorakich usług (handlowych, gastronomicznych) - podkreślają autorzy studium transportowego i dodają, że za tym powinny być kompleksowe działania i zaangażowanie oraz akceptacja wszystkich zainteresowanych.
Proponowane zmiany dla pleszewskiego Rynku
Powstałe w Pleszewie studium transportowe zarekomendowało cztery warianty zamknięcia Rynku - od częściowego do całkowitego.
Wariant 1A: utrzymanie pełnej dostępności Rynku dla ruchu samochodowego, z ograniczeniem jego intensywności
- Jednokierunkowy ruch wokół Rynku
- Ograniczenie wybranych relacji
- Ograniczenie liczby miejsc parkingowych – o ok. 50% (30 miejsc)
- ul. Kaliska i Poznańska – zwężenie jezdni i wprowadzeni ruchu jednokierunkowego (od Rynku).
Wariant 1B: utrzymanie pełnej dostępności Rynku dla ruchu samochodowego, z ograniczeniem jego intensywności
- Jednokierunkowy ruch na jezdniach wschodniej, zachodniej i północnej
- Dwukierunkowy ruch na jezdni południowej
- Likwidacja wlotu z ul. Kraszewskiego
- Ograniczenie liczby miejsc parkingowych – o ok. 50% (30 miejsc)
Wariant 1C: utrzymanie pełnej dostępności Rynku dla ruchu samochodowego, z ograniczeniem jego intensywności
- Jednokierunkowy ruch na jezdniach wschodniej, zachodniej i północnej
- Dwukierunkowy ruch na jezdni południowej
- Likwidacja wlotu z ul. Kraszewskiego
- Nakaz skrętu w prawo z północnej jezdni Rynku w Daszyńskiego,
- Jednokierunkowa ul. Poznańska (Łąkowa – Rynek)
- Ograniczenie liczby miejsc parkingowych – o ok. 50% (30 miejsc)
Wariant 2A: ograniczenie dostępności Rynku dla ruchu samochodowego – jedna strona wolna od samochodów
- Jednokierunkowy ruch na jezdniach północnej, wschodniej i południowej
- Jednokierunkowa ul. Poznańska (Rynek – Kowalska)
- Ograniczenie relacji
- Wyłączenie możliwości przejazdu i parkowania na jezdni zachodniej
- Ograniczenie liczby miejsc parkingowych – o ok. 66% (20-25 miejsc)
Wariant 2B: ograniczenie dostępności Rynku dla ruchu samochodowego – strona północna wolna od samochodów
- Jednokierunkowy ruch na jezdniach wschodniej i zachodniej,
- Dwukierunkowy ruch na jezdni południowej
- Wyłączenie możliwości przejazdu i parkowania na jezdni północnej
- Jednokierunkowa ul. Poznańska (Łąkowa – Rynek)
- Ograniczenie relacji
- Ograniczenie liczby miejsc parkingowych – o ok. 66% (20-25 miejsc)
Wariant 3A: ograniczenie dostępności Rynku dla ruchu samochodowego – dwie strony wolne od samochodów
Jednokierunkowy ruch na jezdni wschodniej
- Dwukierunkowy ruch na jezdni południowej
- Wyłączenie możliwości przejazdu i parkowania na jezdniach północnej i zachodniej oraz odcinkach ul. Poznańskiej i Daszyńskiego
- Jednokierunkowa ul. Poznańska (Łąkowa – Kowsalksa)
- Ograniczenie relacji
- Ograniczenie liczby miejsc parkingowych – o ok. 80% (16miejsc)
- Odwrócenie kierunku ruchu na Bramkowej
Wariant 3B: ograniczenie dostępności Rynku dla ruchu samochodowego – dwie strony wolne od samochodów
- Jednokierunkowy ruch na jezdnia północnej
- Dwukierunkowy ruch na jezdni południowej
- Wyłączenie możliwości przejazdu i parkowania na jezdniach wschodniej i zachodniej
- Jednokierunkowa ul. Poznańska (Kowalska - Rynek)
- Ograniczenie relacji
- Ograniczenie liczby miejsc parkingowych – o ok. 80% (16miejsc)
Wariant 4: pozostawienie na Rynku przejezdności tylko jezdni południowej, dwukierunkowej
- Dwukierunkowy ruch na jezdni południowej
- Wyłączenie możliwości przejazdu i parkowania na jezdniach wschodniej, zachodniej i północnej
- Jednokierunkowa ul. Poznańska (Łąkowa - Rynek)
- Ograniczenie relacji
- Parkowanie – zakaz lub ew. ok. 8 miejsc wzdłuż jezdni południowej
Wariant 5: wyłączenie Rynku z ruchu samochodowego
- Wyłączenie możliwości przejazdu i parkowania wzdłuż wszystkich jezdni Rynku (za wyjątkiem wjazdów pojazdów
- uprawnionych, np. mieszkańcy, dostawy, służby porządkowe, itd.)
- Jednokierunkowa ul. Poznańska (Łąkowa - Rynek)
- Znaczne ograniczenie relacji
Polub nas na FB
POLECAMY RÓWNIEŻ
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?