Jazda na suwak polega na tym, by w momentach, kiedy droga się zwęża, a jeden z pasów zanika, wpuszczać auta z tego pasa na główny. Kierowcy z głównego pasa mogą jechać płynnie, ale zostawiając między sobą odpowiednio dużo odstępu tak, by pojedynczo wpuszczać kierowców z zanikającego pasa. Ta metoda sprawdza się w zachodnich krajach i pozwala szybko rozładowywać korki. Obowiązkowa jest przykładowo w Niemczech. Takie rozwiązanie szczególnie przydaje się podczas remontów ulic i na przewężeniach. Jazda na suwak z dobrowolnej ma w naszym kraju stać się obowiązkowa. Od kiedy?
Projekt odpowiednich zmian w prawie jeszcze w tym roku ma trafić do Rządowego Centrum Legislacji.
Obecnie w Polsce można już zobaczyć znaki mówiące o tzw. jeździe na suwak. Za ich nieprzestrzeganie nie grożą jednak żadne sankcje. Nie jest przesądzone jaki mandat będzie mógł dostać kierowca po zmianach, jeśli nie zastosuje się do nowego przepisu.
Regulacje mają utemperować poczynania tzw. szeryfów drogowych, którzy złośliwie blokują możliwość włączenia się do ruchu pojazdów ze zwężającego się pasa. Przypomnijmy, mandat za blokowanie pasa ruchu może wynieść od 50 do 500 zł.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?