Czym się będzie zajmować nowy twór? Głównym zadaniem jest udział w rozpatrywaniu przez Radę: skarg składanych na działanie wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, petycji oraz wniosków zgłaszanych przez obywateli. Do podstawowych czynności wykonywanych przez komisję będzie należeć ustalenie stanu faktycznego i prawnego sprawy będącej przedmiotem skargi, wniosku lub petycji, przygotowanie propozycji sposobu rozstrzygnięcia bądź stanowiska w sprawie, przedstawienie radzie projektu uchwały w sprawie.
W skład omawianej komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem osób pełniących funkcje przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego. Identycznie jest w odniesieniu do Komisji Rewizyjnej. Skład ilościowy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zależy zatem od uznania rady gminy, ale nie może być inny od uregulowanego w statucie.
Od trzech do siedmiu
W gminie Dobrzyca postawili na trzy osoby. Panowie Łukasz Humpa, Karol Banaszak i Tomasz Patera nie zdecydowali jeszcze, który z nich będzie pełnił funkcję przewodniczącego. Najliczniejsza grupa radnych będzie rozpatrywać skargi i wnioski w Gizałkach. Mianowano aż siedem osób, rola szefa przypadła Zenonowi Andrzejewskiemu.
W Choczu w komisji będzie pracować pięciu radnych. Identycznie rzecz przedstawia się w Mieście i Gminie Pleszew oraz powiecie pleszewskim. Na cztery osoby postawili w Czerminie i Gołuchowie. Funkcje przewodniczących pełnią odpowiednio: Małgorzata Wróblewska, Piotr Hartleb, Andrzej Madaliński,
Henryk Serbiak i Stanisław Podymski.
Mieszkańcy będą częściej składać wnioski i petycje?
Komisja Skarg Wniosków i Petycji nie może zastąpić Rady Gminy w rozpatrywaniu wspomnianych wcześniej kwestii. Będzie pełnić jedynie funkcję pomocniczą, doradczą. Nasuwa się więc pytanie, czy taki organ jest w ogóle potrzebny? - To nowy twór narzucony odgórnie, więc czas pokaże - mówi Łukasz Humpa.
- Być może powstanie komisji spowoduje większą śmiałość wśród mieszkańców i Ci chętniej będą składać wnioski - zastanawia się Małgorzata Wróblewska. - Nasza praca będzie polegała na zebraniu i przygotowaniu niezbędnych materiałów do rozpatrzenia przez Radę Miejską dokumentów, które wpłyną - dodaje.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?