Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga ekspresowa S11 będzie gotowa w 2028 roku?

Damian Cieślak
Damian Cieślak
archiwum nasze miasto
Droga ekspresowa S11, która ma przebiegać przez powiat pleszewski będzie gotowa w 2028 roku? Tak zakłada plan przedstawiony przez Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad Krajowych.

Pod koniec ubiegłego roku zostały udostępnione kierowcom trzy ostatnie odcinki drogi ekspresowej S5 łączące Poznań z Wrocławiem. Tym samym mają oni do dyspozycji 160 km drogi ekspresowej S5 w Wielkopolsce:

  • Kleszczewo (A2) - Gniezno o długości 35 km
  • Kaczkowo - Korzeńsko o długości 29 km wraz z 9 km obwodnicą Bojanowa i Rawicza, w tym 6,5 km na terenie województwa dolnośląskiego
  • Gniezno - Mieleszyn o długości ponad 18 km
  • Radomicko - Leszno Południe i Leszno Południe – Kaczkowo z łącznikiem do Leszna o łącznej długości 29 km
  • Poznań – Wronczyn o długości około 16 km
  • Wronczyn- Kościan Południe o długości prawie 19 km
  • Kościan Południe –Radomicko o długości prawie 16 km

Budowa drogi ekspresowej S5 na poszczególnych odcinkach była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej głównym zadaniem jest skrócenie czasu podróży, a także zwiększenie bezpieczeństwa ruchu użytkowników drogi i mieszkańców przyległych miejscowości.

- W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego powstały ważne szlaki komunikacyjne, stanowiące część korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie. Każdy wybudowany kilometr drogi ekspresowej stał się olbrzymim impulsem dla rozwoju gospodarki regionu. Szczególnie jest to widoczne poprzez realizację inwestycji w okolicach węzłów drogowych - opowiada Alina Cieślak z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

S11 będzie gotowa za 8 lat?

Skoro plan w stosunku do S5 został zrealizowany, teraz czas na kolejne, równie ważne, zadania. Chodzi o opracowania projektowe dla S10, S11 oraz DK25. Na jakim etapie są prace? Zaczynany od drogi nas najbardziej interesującej, czyli S11 i odcinka Kórnik - Ostrów Wlkp., który ma przebiegać przez powiat pleszewski.

Od 2018 roku dla poszczególnych odcinków S11 (za wyjątkiem S11 Piła – Ujście) trwa proces przygotowawczy. Wtedy podpisano umowy z wykonawcą na zrealizowanie prac projektowych studialnych obejmujących: studium korytarzowe (SK), studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) i koncepcję programową (KP).

Pracami studialnymi objęte są następujące odcinki drogi S11:

  • Szczecinek – Piła
  • Piła – Ujście
  • Ujście – Oborniki
  • Oborniki – Poznań wraz z Obwodnicą Obornik
  • Kórnik – Ostrów Wielkopolski
  • Ostrów Wielkopolski – Kępno

W przypadku odcinka Kórnik – Ostrów Wielkopolski w 2018 r. zakończono studium korytarzowe, a w 2019 roku rozpoczęto prace nad STEŚ. W ramach zawartej umowy przeprowadzono również konsultacje samorządowe, jak i społeczne. Niestety wykonawca opracowujący dokumentację złożył wniosek o upadłość likwidacyjną, zatem prace przerwano. - Z uwagi na zaistniałą sytuację GDDKiA wypowiedziała wykonawcy umowę i po zakończeniu formalności związanych z nabyciem praw autorskich przez GDDKiA do opracowanej dotychczas dokumentacji, ogłoszono w październiku 2019 r. przetarg na dokończenia opracowań projektowych w zakresie STEŚ wraz z uzyskaniem DŚU i opracowaniem KP - podkreśla Alina Cieślak. Umowę z nowym wykonawcą podpisano w połowie maja 2020 r.

Harmonogram dla poszczególnych odcinków S11

  • Szczecinek – Piła
    Inwestycja na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

    Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2027

  • Piła - Ujście:
    Inwestycja na etapie opracowywania aktualizacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

    Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2028

  • Ujście – Oborniki
    Inwestycja na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

    Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2027

  • Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik
    Inwestycja na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

    Lata realizacji (roboty budowlane): 2024-2026

  • Kórnik – Ostrów Wielkopolski
    Inwestycja na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

    Lata realizacji (roboty budowlane): 2026-2028

  • Ostrów Wielkopolski - Kępno
    Inwestycja na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

    Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2027

S10 i DK25

GDDKiA pracuje również nad drogą S10. Projektowany odcinek Piła – Wyrzysk rozpoczyna się w miejscu dowiązania się do projektowanego węzła „Piła Wschód” w ramach obwodnicy Piły w ciągu wspólnego przebiegu dróg S10 i S11. Koniec przedmiotowego odcinka będzie połączony z docelowym, dwujezdniowym przekrojem obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi S10. Jego długość to 31 km. Inwestycja jest na etapie opracowywania STEŚ wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Realizacja przewidziana jest na lata 2025-2027.

Planowana rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Konin - Kalisz - Ostrów Wielkopolski obejmuje rozbudowę istniejącego odcinka drogi krajowej polegającą na dostosowaniu jej do parametrów drogi krajowej klasy GP o przekroju dwujezdniowym wraz z zapewnieniem obejścia miejscowości, przez które przebiega DK25. Prace projektowe obejmują opracowania studialne, tj. STEŚ, materiały do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z jej uzyskaniem oraz wykonanie koncepcji programowej.

- W ramach trwającego etapu STEŚ wykonano analizy i oceny, w tym wielokryterialną ocenę porównawczą wariantów, mające umożliwić wskazanie do realizacji najkorzystniejszego wariantu pod kątem technicznym, ekonomicznym, społecznym oraz środowiskowym. Dla opracowanego STEŚ, na koniec kwietnia br., odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) przy udziale przedstawicieli zarządców dróg, Urzędu Wojewódzkiego oraz przedstawicieli władz samorządowych. Kolejno, po wypełnieniu ustaleń ZOPI, zostanie przeprowadzone posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Obradujący wskażą wariant przebiegu drogi, który we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedstawiony zostanie jako wariant preferowany do realizacji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach ostatecznie zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne drogi - opowiada Alina Cieślak.

Dalszy etap przygotowań to koncepcja programowa stanowiąca rozwiązania szczegółowe dla zatwierdzonego w DŚU wariantu. Jest to ostatni etap prac studialnych, po zakończeniu którego można rozpocząć etap opracowania projektów architektoniczno-budowlanych, umożliwiających przeprowadzenie procedury pozyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Droga ma być gotowa w 2026 r.

Program budowy 100 obwodnic

Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Część z nich to zadania, dla których trwa już etap opracowania dokumentacji projektowej, dla innych z kolei proces przygotowawczy dopiero się rozpocznie.

Obwodnice ujęte w Programie 100 obwodnic:

  • obwodnica Gostynia w ciągu DK12
  • obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15
  • obwodnica Krotoszyna, Zdun, Cieszkowa w ciągu DK15
  • obwodnica Kamionnej w ciągu DK24
  • obwodnica Kalisza w ciągu DK25
  • obwodnica Strykowa w ciągu DK32
  • obwodnica Żodynia w ciągu DK32
  • obwodnica Grzymiszewa w ciągu DK 72

- Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice miast. Dzięki tym inwestycjom nastąpi poprawa bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego, skrócenie czasu przejazdu przez centrum miejscowości i zwiększenie przepustowości w tych miejscowościach. Inwestycje te poprawią również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju - tłumaczy Alina Cieślak.

POLECAMY RÓWNIEŻ:

Każdą wolną chwilę poświęca pielęgnowaniu wspaniałych roślin...

Numizmatyką interesuje się od dziecka. W kolekcji ma około 5...

Ma 800 butelek różnego rodzaju trunków, a żadnej nigdy nawet...

Kiedyś gościły niemal w każdym domu. Dziś stanowią gratkę dl...

Bohaterska postawa zastępcy szeryfa. Funkcjonariusz wyciągnął z płonącego samochodu nieprzytomnego mężczyznę

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto