CSR to już nie moda. Chcesz aby Twoja marka była lubiana? Musisz to robić w swojej firmie

Anna Wawszkiewicz
Anna Wawszkiewicz
Coraz więcej Polaków kupuje nie tylko produkt, ale też całą jego otoczkę - misję firmy, wizję rozwoju, filozofię działania. Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie żadna fanaberia, to konieczność, jeśli myśli się poważnie o przyszłości własnej firmy.

Co to jest CSR?

CSR, to skrót od Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. CSR to biznes zaangażowany społecznie. Wydatki na działania CSR w firmie należy traktować jako inwestycję i źródło innowacji, a nie jako koszt.

CSR w Twojej firmie: dlaczego warto?

Polsko-francuska Izba Gospodarcza w 2018 roku zorganizowała badanie, z którego wynika, że konsumenci oczekują od firm, że będą społecznie odpowiedzialne:

  • 69% uważa, że firmy powinny walczyć z niesprawiedliwością społeczną,
  • 68% oczekuje od marek, które kupują, aby odgrywały większą rolą w rozwiązywaniu problemów społecznych,
  • 65% oczekuje zaangażowania w rozwój lokalnych społeczności,
  • 58% unika kupowania produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko,
  • 32% konsumentów uważa, że poprzez swoje decyzje zakupowe może realnie wpływać na zmiany na świecie.

Na potwierdzenie tego, że CSR to kierunek, w którym każdy, myślący o przyszłości biznes powinien podążać, przytaczać można wiele cyfr, badań i raportów. Dlaczego? Ponieważ liczby nie kłamią. Wszystkie zaprezentowane badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie odbiorców. Wśród nich na pewno są Twoi klienci i partnerzy biznesowi!

CSR w słusznej sprawie

Ostatnio wiele mówi się o ekologii. Mali przedsiębiorcy duże koncerny podejmują kolejne działania, które mają m.in. ograniczyć plastik, zminimalizować pozostawiany ślad węglowy, zmniejszyć ilość odpadów i zoptymalizować produkcję. Młodocianą twarzą zmian jest Greta Thunberg, która w 2020 roku po raz kolejny została zgłoszona do Pokojowej Nagrody Nobla, ale za tymi działaniami także stoją liczby!

Aż 75% polskich obywateli odczuwa zaniepokojenie zmianami klimatu – na to wskazują badania Instytutu YouGov dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

CSR: o tych kampaniach było głośno

Działania CSR w polskich firmach prowadzone są od lat, ale od niedawna stały się popularne i szeroko dyskutowane nie tylko w biznesie, ale także przez konsumentów. Firmy prześcigają się w pomysłach na kolejne działania. Wzajemne inspiracje i motywacje do coraz to nowych akcji sprawiają, że jest o czym mówić, o czym myśleć i z czego wybierać.

Kampanie CSR, które zapadły w pamięć

  1. Kompania Piwowarska i WWF łączą siły. Z etykiet zniknął wizerunek żubra, na rzecz innych, zagrożonych gatunków zwierząt. Dodatkowo firma przekazała fundacji WWF Polska 1 mln zł na wsparcie programów ochronnych wilka, rysia i sóweczki. Kompania Piwowarska jest sponsorem Białowieskiego Parku Narodowego, dlatego pomysł jest spójny z wizerunkiem, jaki marka chce promować, a dodatkowo jest pożyteczny społecznie.
  2. JYSK odmienił poczekalnię Szpitala Bródnowskiego. Zmienił on surowe wnętrza szpitalnej przestrzeni w miłe i przytulne miejsce, w którym chorzy i ich rodziny będą mogli na chwilę odpocząć. Wykorzystanie własnych pracowników oraz produktów dostępnych w sklepie to prosta akcja, która spotkała się z niezwykle ciepłym odzewem. JYSK Polska już wcześniej wspierał warszawski Szpital Bródnowski, np. przekazując poduszki i kołdry dla pacjentów.
  3. Coca Cola i Fundacja Nasza Ziemia promuje recyklomaty. W dwóch lokalizacjach w Warszawie stanęły recyklomaty, w których za oddanie i odpowiednią segregacją odpadów można otrzymać ciekawy zniżki. Co ciekawe, nie tylko wielcy giganci promują tego typu działania. Miasto Sosnowiec postawiło recyklomaty w 8 lokalizacjach. Oddawać do recyklingu odpady można m.in. w urzędzie miasta a pozyskane pieniądze mogą zasilić budżety lokalnych klubów sportowych.
  4. Żabka promuje zielony transport. Firma postawiła ponad 100 samoobsługowych stacji naprawy rowerów w pobliżu swoich sklepów w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Gliwicach, Częstochowie i Trójmieście.
  5. Pornhub przygotował wyjątkowy film dla dorosłych. Dochód przeznaczy na sprzątanie planet.
  6. Lista zrealizowanych w ostatnim czasie akcji CSR mogłaby nie mieć końca. - Tefal i Fundacja Nasza Ziemia sprzątają polskie parki narodowe, - Myjnia parowa Irmar i Fundacja Człowiek dla Zwierząt pomagają zwierzakom, - WP organizuje akcję Spełnijmy Marzenie Powstańca, - Biedronka i Vanish dają drugie życie ubraniom, - ING stawia Smog Free Tower w Krakowie, - Zielone przystanki retencjonujące wodę opadową w Radomiu, - PKP S.A. uruchamia pierwsze stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

CSR + storytelling

To połączenie może przynieść najwięcej korzyści. Dlaczego? Odpowiedzialność społeczną łączy się z prawdziwą historią, która spotkać może każdego z nas. Idealnym przykładem na tego typu realizację jest ostatnia akcja Stowarzyszenia mali bracia Ubogich. Dobrze zaplanowana kampania, ze świetnym timingiem i mocnym przekazem. Zobaczcie sami:

Wideo

Materiał oryginalny: CSR to już nie moda. Chcesz aby Twoja marka była lubiana? Musisz to robić w swojej firmie - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

t
te42

Dlatego powinni zdelegalizować supermarkety.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3