Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Auta używane. Elektryki i hybrydy pod szczególną kontrolą

Paweł Piątek
Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego samochody hybrydowe były w Polsce najchętniej wybieraną kategorią wśród nowych pojazdów w 2023 roku. Bardzo podobną tendencję obserwujemy również na rynku wtórnym. Z danych carVertical wynika, że to właśnie hybrydy i pojazdy elektryczne odnotowują największy wzrost zainteresowania w grupie używanych, ale jednocześnie stosunkowo młodych aut (0-3 lat).
Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego samochody hybrydowe były w Polsce najchętniej wybieraną kategorią wśród nowych pojazdów w 2023 roku. Bardzo podobną tendencję obserwujemy również na rynku wtórnym. Z danych carVertical wynika, że to właśnie hybrydy i pojazdy elektryczne odnotowują największy wzrost zainteresowania w grupie używanych, ale jednocześnie stosunkowo młodych aut (0-3 lat). materiały prasowe
Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego samochody hybrydowe były w Polsce najchętniej wybieraną kategorią wśród nowych pojazdów w 2023 roku. Bardzo podobną tendencję obserwujemy również na rynku wtórnym. Z danych carVertical wynika, że to właśnie hybrydy i pojazdy elektryczne odnotowują największy wzrost zainteresowania w grupie używanych, ale jednocześnie stosunkowo młodych aut (0-3 lat).

Spis treści

Wzrost zainteresowania elektrykami

Diesle wciąż są na czele jeśli chodzi o liczbę pobranych raportów historii pojazdu, ale ich przewaga nad modelami benzynowymi znacząco się zmniejszyła i jeśli obecny trend się utrzyma – za rok lub maksymalnie za dwa lata najczęściej będą pobierane raporty historii pojazdów benzynowych.

Samochody elektryczne i hybrydowe nie mają na razie najmniejszych szans na to, aby zagrozić spalinowym liderom, ale pod względem tendencji – widać wyraźny wzrost zainteresowania.

W 2021 roku pobrane raporty historii pojazdów elektrycznych stanowiły 0,16% a pojazdów hybrydowych 0,05%. W roku 2023 było to odpowiednio 0,24% i 0,17%. Niezwykle obiecująco zapowiada się rok 2024. Na samym początku stycznia udział pobranych raportów pojazdów elektrycznych wyniósł 0,31% a hybrydowych 0,26%. Oznacza to wyraźny wzrost zainteresowania.

Dlaczego raporty dla aut elektrycznych i hybrydowych są takie ważne?

Z jednej strony uważa się, że pojazdy elektryczne są znacznie mniej awaryjne niż spalinowe i przez to dużo wytrzymalsze. Z drugiej – nie jest tajemnicą, że ich najdroższym podzespołem jest zespół akumulatorów trakcyjnych, którego zużycie zależy właśnie od sposobu eksploatacji i przebiegu. Samochody hybrydowe również wyposażone są w akumulatory trakcyjne – mniejsze, gwarantujące bez porównania mniejszy zasięg (lub pełniące jedynie rolę wspomagającą), ale także są drogie i także się zużywają.

W interesie kupującego używany pojazd elektryczny lub hybrydowy jest to, aby znać pełną historię auta, ponieważ to właśnie od niej zależy w dużej mierze stan akumulatorów. Odnotowane naprawy blacharskie każą spodziewać się mechanicznych uszkodzeń akumulatorów, złączy lub przewodów. Ukrywany ponadnormatywny przebieg oznacza większe wyeksploatowanie ogniw. To jednak nie wszystkie cenne informacje, które mogą świadczyć o stanie samochodu.

Niezwykle ważny jest także sposób eksploatacji. W przypadku pojazdów elektrycznych istotne jest np. to czy samochód był użytkowany prywatnie i najczęściej ładowany z garażowego wall-boxa czy też eksploatowany we flocie i ładowany głównie z szybkich publicznych ładowarek. W przypadku hybryd ma to znaczenie wyłącznie dla odmian plug-in.

- Coraz więcej samochodów ma regularnie odczytywany stan licznika podczas przeglądów, a dane te są archiwizowane zarówno w stacjach diagnostycznych, jak też warsztatach. Fakt, że większość aut kupujemy w ramach leasingu lub na kredyt także ułatwia gromadzenie danych o charakterze eksploatacji (użytkowanie prywatne, służbowe, wynajem itp.). Z baz danych carVertical wynika, że ponad 4% samochodów hybrydowych weryfikowanych w Polsce miało cofnięty licznik. Nie jest to dużo, ale jednocześnie wystarczająco, aby nie bagatelizować tematu i przed zakupem auta hybrydowego pobrać raport o jego historii – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Auta używane. Elektryki i hybrydy pod szczególną kontrolą - Motofakty

Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto