W końcu będzie dodatkowy tunel na "Gdańskiej"
O problemach z tłumami i ogromnymi tłokami w przejściu podziemnym na stacji Warszawa Gdańska pisaliśmy kilkukrotnie. Kolejarze w końcu zdecydowali, że jest niezbędna rozbudowa stacji i powstanie dodatkowe, prawie 100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska (w kierunku ul. Kłopot). Obiekt o szerokości ok. dziesięciu metrów ma rozładować obecne potoki kierujące się do przejść podziemnych i blokujących perony na stacji. Przypomnijmy też, że Warszawa Gdańska przeszła niedawno zmiany i przebudowę, ale budowy dodatkowego tunelu zaniechano. Ostatecznie okazało się, że był to błąd a w tym kształcie brakuje wydolności.
W planach jest zamontowanie dla podróżnych nowych zadaszeń na wszystkich peronach. Długie wiaty - znane m.in. z linii obwodowej - mają chronić pasażerów przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Przewidziano także łącznik między obecnym i planowanym tunelem. Na perony będą prowadzić schody (także ruchome) i windy. Planowane jest także nowe wyjście po stronie ulicy Indrzejczyka Kontrakt z firmą PORR zakłada, że na realizację przeznaczono 21 miesięcy.
Kiedy stacja po zmianach?
Początkowo kolejarze chcieli, żeby zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach było możliwe w drugiej połowie 2025 roku. Dziś jest to bardzo mało prawdopodobne. Raczej będzie to początek 2026 roku. Opóźniony jest jednak ponownie remont linii średnicowej i to może sprzyjać rozbudowie. Wykonawca ma jednak zaprezentować rozwiązania, które w jak najmniejszym stopniu będą ingerować w ruch pociągów. Przypomnijmy, że znacznie wzrasta rola dworca Warszawa Gdańska, który będzie obsługiwać jeszcze więcej pasażerów przejętych z linii średnicowej.
Wspomniany remont linii średnicowej to okazja do zrealizowania wielu innych prac na tej linii i korzystnych zmian dla pasażerów. Od lat warszawiacy czekają chociażby na łącznik PKP Warszawa Śródmieście z metrem Centrum. Jak pisaliśmy niedawno jest porozumienie w tej sprawie pomiędzy kolejarzami. Projekty PKP PLK i miasta zostały ze sobą skoordynowane. Nie ma w tym obszarze różnic między obiema stronami, ale miasto musi czekać na ruch i decyzje kolejarzy. Więcej poniżej.
Strefa Biznesu: Dzień Matki. Jak kobiety radzą sobie na rynku pracy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?