Spotkania i konsultacje pełne kontrowersji
Prace nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego trwają już od kilku lat. W ich ramach ma powstać nowe lotnisko i sieci linii kolejowych, z ruchem pasażerskim, przewidzianym nie tylko dla Kolei Dużych Prędkości (KDP): do 350 km/h, ale także dla ruchu regionalnych ekspresów mogących rozwijać prędkość do 160 km/h. Przez nasz powiat ma przebiegać linia nr 85 Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań. Na początku w grze było 8 propozycji tras. Później tę liczbę zredukowano do czterech.
Przedstawione warianty budziły wiele kontrowersji w powiecie pleszewskim. Kwestia w mniejszym lub większym stopniu, w zależności od przebiegu trasy, dotyczyła czterech gmin: Czermina, Dobrzycy, Gołuchowa i Pleszewa. W każdej odbywały się konsultacje i spotkania informacyjne. Jeden z wariantów przecinał gminę Czermin na pół i przebiegał przez centrum Pleszewa. Mieszkańcy sprzeciwiali się inwestycji nie tylko w naszym powiecie, ale również choćby w sąsiednim Kaliszu i wielu innych miejscach.
- Warszawa nie potrafiła, a Pleszew policzył. Znamy liczbę planowanych wyburzeń!
- Przez domy i bloki będą przebiegać tory. Mieszkańcy stanowczo wyrazili swój sprzeciw!
- "Dla was to kolejny projekt, dla nas całe życie". Mieszkańcy Czermina nie chcą KDP
- Rozpoczęły się konsultacje w sprawie KDP. Jak przebiegało spotkanie w Dobrzycy?
W efekcie spółka CPK opracowała przebieg W9, będący połączeniem najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym odcinków W1, W2 i W3, co oczywiście nie oznacza, że takie rozwiązanie nie budzi kontrowersji. W powiecie pleszewskim linia KDP omija w całości gminę Czermin i Dobrzycę, wychodzi poza centrum Pleszewa, przebiega jednak m.in. przez Baranówek, Kowalew, Piekarzew, Suchorzew czy Krzywosądów.
Poglądową mapę przebiegu W9 może zobaczyć poniżej
lub na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W9 wariantem inwestorskim
11 maja 2023 roku w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu, podczas konferencji prasowej, przebieg W9 został zaprezentowany jako wariant inwestorski.
Będzie on częścią kolejowego „igreka” Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań, dzięki któremu podróż koleją ze stolicy Wielkopolski do Warszawy ma skrócić się o ponad godzinę.
Jak przekonują przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego przebieg W8 został wybrany na podstawie licznych analiz z uwzględnieniem czynników m.in. technicznych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych.
- To optymalny wariant dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem, który powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami
- mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą. Zaproponowany przebieg pozwoli uniknąć kolizji w gminach Błaszki i Środa Wielkopolska. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim. Długość odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Poznaniem i Sieradzem to 155 km (z łącznicami w sumie ponad 220 km). Większość tego fragmentu kolejowej „szprychy” CPK nr 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w Łódzkiem).
- Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury. Dzięki linii KDP Sieradz - Poznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów
- mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
CPK podaje, że dla wszystkich badanych przebiegów wykonawca studium przeprowadził konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 21 gmin, przez które przebiegały analizowane warianty. Spółka zorganizowała w tym celu w sumie 107 spotkań i otrzymała ponad 16 tys. uwag i opinii, w tym blisko 3 tys. ankiet. W ramach konsultacji odbyło się również 29 spotkań z podmiotami branżowymi.
Budowa CPK budziła i będzie budzić olbrzymie kontrowersje. Krytycznie o decyzji spółki wypowiedziała się już posłanka Lewicy Karolina Pawliczak.
- Rządzący po raz kolejny pokazali, że ludzi mają za nic. Ogłoszony dziś oficjalnie wariant CPK na trasie Sieradz-Kalisz-Poznań zakłada burzenie i zniszczenie setek domów i firm. Całkowicie wbrew ekspertom, opiniom i konsultacjom społecznym, które okazały się zupełną fikcją. Wybrano inwestorski wariant W9 biegnący centralnie przez gminę Wróblew, Błaszki, Szczytniki, Opatówek, przez ulicę Częstochowską i Wrocławską w Kaliszu, rujnując po drodze przy tak ścisłej zabudowie wiele nieruchomości. To tysiące tragedii i dramatów ludzi, wyrzucanych z własnych domów. Nie poświęcono im ani jednego słowa, podczas dzisiejszej prezentacji trasy w poznańskim Urzędzie Wojewódzkim. Ani jednego! TAK dla rozwoju, NIE dla rozboju! NIE DLA PROJEKTÓW CPK W CAŁEJ POLSCE!!!
- podkreśla.
Polub nas na FB
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?