Dzień życzliwości i dobrych manier, skrzynki zaufania, ambasadorzy kultury, scenki prezentowane przez klasy - Zespół Szkół nr 4 im. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej ma własne pomysły na zapobieganie agresji i przemocy.
Drzewo wartości
Na szkolnych korytarzach wiszą plakaty wykonane przez dzieci. Jest drzewo wartości z najsłynniejszymi cytatami znanych osób, znak "Stop przemocy i agresji", a do tego wiele trafnych haseł: "Damy wszystkim przykład dobry, co dzień uśmiech i dzień dobry. Gdy coś chcemy to prosimy, przepraszamy gdy psocimy".
Każda klasa w dąbrowskiej placówce przez cały rok szkolny wykonuje określone zadania. - We wrześniu ubiegłego roku urządziliśmy losowanie, w którym miesiącu dana klasa wystawia scenki mówiące o zapobieganiu przemocy i agresji - mówi Anna Rakowiecka, pedagog szkolny. - Nie sądziliśmy, że uczniowie tak się zaangażują i będą mieli świetne pomysły. Pod koniec roku szkolnego sami nauczyciele też wystawią scenkę dla dzieci - dodaje.
W szkole ogłoszono konkurs plastyczny na najlepszy plakat "Stop przemocy i agresji". Profesjonalne jury przyznało I miejsce Basi Gach i Magdzie Smędzik, uczennicom Gimnazjum nr 8. Wyróżniono też prace gimnazjalistki Agnieszki Liberskiej, a także Kornelii Bilińskiej i Kacpra Dzierenia ze Szkoły Podstawowej nr 34. Dzięki pomocy znajomej drukarni udało się wydrukować specjalne plakaty reklamowe z wyróżnionymi pracami.
Cenne pomysły
- Najtrudniej jest o dobre pomysły - mówi Magda Smędzik. - Niełatwo wymyślić coś fajnego na taki temat - dodaje. Drugoklasistka Kornelia wykleiła artykułami z gazet postać człowieka podnoszącego rękę.
Żadna szkoła w Polsce nie jest wolna od przemocy i agresji, tylko niektóre nie chcą się do tego przyznać. Dąbrowska placówka zdiagnozowała problem. Pedagodzy wiedzą, że wyzwiska, dokuczanie, wyśmiewanie, plotkowanie, używanie wulgaryzmów, a nawet bójki wcale nie są takie rzadkie w szkole. Gdy uczniowie i nauczyciele postanowili przystąpić do kampanii "Szkoła bez przemocy", chodziło m.in. zintegrowanie społeczności szkolnej, zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa czy pokazywanie, w jaki sposób można rozwiązywać konflikty drogą mediacji.
Do SP nr 34 należącej do ZS nr 4 chodzi 183 dzieci, do Gimnazjum nr 8 - 309. Prócz dzieci mieszkających w pobliskim osiedlu Łęknice, do szkoły chodzą też uczniowie z tzw. dzielnic zielonych Dąbrowy oraz podopieczni placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Co miesiąc klasy wybierają "ambasadora kultury", który ma być znany z dobrego wychowania i życzliwości wobec koleżanek i kolegów. Rywalizują między sobą także dzieci z klas I-III. Jeśli klasa jest wyjątkowo chwalona, otrzymuje w każdym miesiącu kwiatki. Im więcej ich zbierze, tym większe szanse na nagrody.
Zalety ambasadora
- Ostatnio najmłodsi dostali kwiatuszek za to, że bardzo dobrze zachowywali się w teatrze - tłumaczy Anna Rakowiecka.
W szkole są też skrzynki zaufania, do których każdy może wrzucić liścik o czymś, co go martwi. Uczniowie złożyli nawet przyrzeczenie, że w swojej szkole będą wspierać zachowania nieagresywne.
- Mamy nawet swój kodeks etyczny ucznia. Wisi na korytarzu. Sporo uczniów przystaje i czyta kodeks - mówi Gabriela Czajor, wicedyrektor ZS nr 4.
W dąbrowskiej szkole nagradzani są uczniowie, którzy wyróżniają się. - Ambasadorów chcemy zabrać na wycieczkę, mniejszym dzieciom wręczamy drobiazgi. Cały czas zabiegamy o sponsorów, dlatego każda, nawet najmniejsza pomoc jest mile widziana - mówi Anna Rakowiecka.
Kodeks etyczny
UCZEŃ NASZEJ SZKOŁY:
1. Odnosi się kulturalnie i z szacunkiem do wszystkich ludzi, koleżanek, kolegów oraz wszystkich pracowników szkoły.
2. Dba o kulturę słowa.
3. Dba o estetyczny i schludny wygląd. Nosi strój uczniowski, galowy wtedy, gdy wymaga tego sytuacja.
4. Jest patriotą (zna hymn i szanuje symbole narodowe).
5. Kocha i szanuje rodzinę oraz dba o jej godność.
6. Godnie reprezentuje szkołę w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych.
7. Zna, rozumie i akceptuje normy oraz zasady społecznie akceptowane.
8. Rzetelnie wywiązuje się z obowiązków ucznia.
9. Właściwie reaguje na krzywdę innych oraz wszelkie przejawy wandalizmu.
10. Realizuje i ceni wartości wpajane przez pracowników szkoły w trakcie procesu wychowania i nauczania.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?