W czerwcu 2010 r. gotowy będzie stadion, trwa modernizacja dróg, miejsc w hotelach już teraz jest więcej, niż zakładają to wymogi UEFA, lotnisko ma zostać zmodernizowane do 2011 roku – tak wygląda stan przygotowań ...

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij
W czerwcu 2010 r. gotowy będzie stadion, trwa modernizacja dróg, miejsc w hotelach już teraz jest więcej, niż zakładają to wymogi UEFA, lotnisko ma zostać zmodernizowane do 2011 roku – tak wygląda stan przygotowań Poznania do Euro 2012.

Zdecydowana większość zaplanowanych prac została już wykonana lub przebiega zgodnie z harmonogramem. Poznań już w zasadzie w połowie przyszłego roku mógłby przyjąć najlepszych piłkarzy Starego Kontynentu i ich kibiców.

Dwie z czterech nowych trybun Stadionu Miejskiego przy ulicy Bułgarskiej już stoją. W czerwcu przyszłego roku cały obiekt wraz z zadaszeniem będzie gotowy.

Kibice Lecha Poznań zasiądą na całkowicie nowym obiekcie. Pomieści on 45 830 widzów. W czasie Euro 2012 liczba ta jednak zmniejszy się do 41 018, ponieważ część widowni zostanie wykorzystana na zainstalowanie infrastruktury medialnej.

Z przebiegu prac zadowolony jest Maciej Frankiewicz, zastępca prezydenta Poznania, który koordynuje przygotowania. – Będziemy pierwszym miastem, które będzie miało gotowy stadion na mistrzostwa – mówi.

- Stan na kwiecień 2009 (według tzw. Master Planu, który można podglądać na stronie www.pl2012.pl): w terminie, mimo że Poznań wyprzedza harmonogram o 40 proc.

Baza hotelowa Poznania jest już gotowa. W ostatnich miesiącach otwarto cztery nowe hotele cztero- i pięciogwiazdkowe.

Poznań podpisał też listy intencyjne dotyczące wspólnej bazy hotelowej z Wrocławiem oraz Bydgoszczą.
W ciągu trzech najbliższych lat w stolicy Wielkopolski powstać ma kilkanaście kolejnych hoteli, w tym jeden pięciogwiazdkowy i siedem czterogwiazdkowych. Trwa szukanie nowych deweloperów oraz operatorów. Miasto przygotowało specjalną ofertę dla kolejnych inwestorów.

- Stan na dziś: miejsc hotelowych z całą pewnością wystarczy. W 2012 r. Poznań będzie miał zabezpieczonych w hotelach pięciogwiazdkowych 1240 miejsc (100 proc. wymogów UEFA), w czterogwiazdkowych – 4471 (340 proc.), a w trzygwiazdkowych – 3360 (1600 proc.).

Poznań jest od dwóch lat dosłownie rozkopany przez służby drogowe. Marcin Herra, prezes spółki PL.2012 koordynującej prace związane z Euro 2012, właśnie w rozwoju infrastruktury drogowej i budowie stadionu widzi siłę kandydatury stolicy Wielkopolski. – Dużym atutem Poznania jest zaawansowana modernizacja stadionu oraz rozwiązania komunikacyjne wokół niego. Zarówno te już zrealizowane, jak i te planowane – mówi Herra.

Inwestycje drogowe to jeden z priorytetów władz miasta. Przebudowano już ulicę Polską oraz duże, ważne dla komunikacji w mieście wiadukty nad Dolną Wildą, w Górczynie i Franowie. Obecnie trwa przebudowa najważniejszych ulic, którymi kibice będą mogli dojeżdżać na mecze, m.in. ul. Głogowskiej, Winograd, Bułgarskiej i Lechickiej. Prace zaplanowano też na rondzie Kaponiera, Bukowskiej, Grunwaldzkiej oraz na ulicach bezpośrednio wokół stadionu.

Kibice nie powinni również narzekać na komunikację miejską. Skorzystają bowiem z nowych tramwajów i autobusów. Procedurę przetargową rozpoczęło już Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.
Sporym udogodnieniem będzie też przedłużenie linii popularnej „Pestki” (PST – Poznańskiego Szybkiego Tramwaju) do Dworca Zachodniego. Dzięki temu poznańscy kibice będą mogli z największych dzielnic miasta dojechać do jego centrum w zaledwie kwadrans.

Fani futbolu zza Odry nie będą mieli też kłopotów z dojazdem do stolicy Wielkopolski. Do końca 2011 roku zostanie bowiem oddany do użytku odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami.
Do czerwca mają zakończyć się rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i bankami komercyjnymi nad sfinansowaniem tego projektu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już latem rozpoczną się prace budowlane.

To jednak nie wszystkie ułatwienia dla kierowców. Przed Euro 2012 powstanie zachodnia i wschodnia obwodnica Poznania. Dzięki tym dwóm trasom zmniejszy się ruch w centrum miasta.

Największą niewiadomą pozostaje sprawa drogi ekspresowej S5, która ma połączyć Poznań z Wrocławiem. Niemal pewne jest oddanie do użytku obwodnicy Rawicza. Jednak nie wiadomo, czy uda się zakończyć prace na odcinku od Głuchowa do Kaczkowa. To jednak budowa, na którą władze miasta nie mają bezpośredniego wpływu. Odpowiada za nią bowiem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
– Inwestycja ta uzależniona jest od tego, kiedy poznamy, na ile pieniędzy rządowych możemy liczyć – tłumaczy Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA. A to nastąpi zapewne na przełomie 2009 i 2010 roku.

Nawet najsłabszy do tej pory punkt Poznania, czyli kolej, prezentuje się coraz lepiej. Do Euro 2012 poprawi się jakość połączeń kolejowych z Wrocławiem i Warszawą, co znacznie skróci czas podróży.
a Realizacja poznańskich inwestycji komunikacyjnych nie jest zagrożona. W Master Planie, wśród dziesięciu inwestycji drogowych, jedynie przebudowa ulicy Grunwaldzkiej do układu dwujezdnego zaznaczona jest kolorem pomarańczowym, co oznacza niewielkie opóźnienie realizacji tej inwestycji.
Było wiele obaw dotyczących poznańskiego portu lotniczego Ławica.

Ostatnie informacje są jednak uspokajające. Lotnisko będzie mogło obsłużyć dwukrotnie więcej pasażerów, niż oczekuje tego UEFA.

Wynika to z inwestycji, które dyrekcja portu już zrealizowała i które są planowane. Otwarto nowy terminal pasażerski spełniający wymogi umowy Schengen. Wybudowano nową strażnicę Lotniskowej Straży Ratowniczo-Gaśniczej. Rozbudowano już także płaszczyzny postojowe dla samolotów.

Ławica w tym roku przygotuje dokumentację potrzebną do modernizacji portu lotniczego.
– Przed mistrzostwami Euro 2012 zostanie m.in. rozbudowany terminal pasażerski oraz płyta postojowa dla samolotów – zapewnia Hanna Surma, rzecznik Ławicy.

Rozbudowa istniejącego terminala pasażerskiego zakończy się dokładnie w październiku 2011 roku. Budowa równoległej drogi kołowania do drogi startowej oraz rozbudowa płaszczyzn postojowych samolotów zakończone zostaną w grudniu 2011 roku.

- W Master Planie zarówno rozbudowa miejsc postojowych dla samolotów, jak i budowa drogi kołowania są oznaczone kolorem zielonym, czyli inwestycje przebiegają zgodnie z założonym planem. Jedynie rozbudowa istniejącego już terminalu pasażerskiego ma kolor pomarańczowy, ale jak zapewniają władze Ławicy, sytuacja jest pod kontrolą.

Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!