Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport ze stanu przygotowań sześciu miast do Euro 2012. Krytycznie ocenione zostały wszystkie miasta. Poznaniowi oberwało się za usterki przy stadionie oraz opóźniającą się ...

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport ze stanu przygotowań sześciu miast do Euro 2012. Krytycznie ocenione zostały wszystkie miasta. Poznaniowi oberwało się za usterki przy stadionie oraz opóźniającą się modernizację Ławicy. Wskazano także, że remont trasy kolejowej, jak i budowa drogi S5 nie są realizowane zgodnie z planem. Jednak za te inwestycje akurat Poznań nie odpowiada.

Kontrolerzy NIK stwierdzili nieprawidłowości dotyczące bezpieczeństwa i stanu technicznego nowo wybudowanych trybun na poznańskim stadionie. Wątpliwości wzbudziły m.in. pęknięcia, które przebiegają w miejscach zamontowanej konstrukcji stalowej dachu. Zastrzeżenia budzą też schody. Nie posiadają one bowiem zabezpieczeń chroniących kibiców przed upadkiem z wysokości.

Maciej Frankiewicz, zastępca prezydenta Poznania, uspokaja, że zarzuty NIK nie są poważne. – Panujemy nad sytuacją. Zarzuty NIK są stosunkowo błahe. Wspomniane pęknięcia mają charakter powierzchowny i nie wpływają na konstrukcję. Nie ma powodu do niepokoju. To po prostu rysy na wylanej izolacji – przekonuje Maciej Frankiewicz.

Dodaje, że w kwestii schodów wypowiadali się już specjaliści. Ich zdaniem przyjęte obecnie rozwiązania są bezpieczniejsze dla kibiców, niż instalowanie dodatkowych barierek. Jednak być może przed Euro 2012 barierki zostaną zainstalowane.

NIK twierdzi też, że Ławica w Poznaniu może nie zdążyć z zakończeniem budowy równoległej drogi kołowania dla samolotów. To samo dotyczy rozbudowy terminala na lotnisku oraz płyt postojowych.
Według kontrolerów Ławica ma bowiem nieuregulowaną kwestię związaną z gruntami, na których lotnisko ma zostać rozbudowane. W wyjaśnieniu dla NIK, prezes poznańskiej Ławicy miał stwierdzić, że „stopień ryzyka realizacji tej inwestycji jest bardzo wysoki”.

– Kwestie własnościowe są już częściowo uregulowane. Całość zmierza w dobrym kierunku i zagrożenia dla tych inwestycji nie widzę – podkreśla jednak Maciej Frankiewicz. Zapewnia też, że pieniędzy na rozwój Ławicy nie zabraknie. Mają je wyłożyć właściciele Portu Lotniczego w Poznaniu – miasto i samorząd województwa wielkopolskiego.

Brak trasy S5 nie będzie, według Macieja Frankiewicza, dużą przeszkodą dla kibica. – To problem dla Polaków, którzy chcieliby z tej trasy korzystać regularnie. Dla kibica, który raz w życiu nią przejedzie i spędzi za kółkiem 2,5 godziny zamiast dwóch, to nie będzie większy problem.

Pozytywnym aspektem raportu jest fakt, że tylko Poznań i Kraków skończą modernizację stadionu w planowanym czasie. Pozostałe miasta musiały przesuwać terminy oddania swoich aren do użytku. Na dodatek w Gdańsku i Warszawie jeszcze nie ma koncepcji wykorzystania stadionów po Euro, a UEFA przywiązuje do tego dużą wagę.

Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!