Podniosła atmosfera, tłumek dygnitarzy i obowiązkowa wstęga. Uroczystość otwarcia lądowiska dla helikopterów pogotowia ratunkowego przy Pleszewskim Centrum Medycznym miała wszystko co potrzeba. Na płycie wylądował nawet pierwszy helikopter, choć tym razem w dużo mniejszej skali, a to za sprawą jednego z członków Areoklubu Ostrowskiego z sekcji modelarskiej, który dał 10-minutowy pokazał nie tylko swoich umiejętności, ale również stworzonego przez siebie modelu helikoptera.
Pleszewski szpital miał już utwardzone miejsce pozwalające na lądowanie śmigłowców ratunkowych usytuowane bezpośrednio przy budynku szpitala. Jednak nie spełniało ono wyśrubowanych norm prawa lotniczego ani wymogów Ministerstwa Zdrowia. Dlatego już w lutym PCM podjął działania zmierzające do powstania lądowiska, które będzie spełniało nowe wymagania prawne. Brak lądowiska stwarzał realne ryzyko utraty kontraktu z NFZ na finansowanie szpitalnego oddziału ratunkowego.
Całkowity koszt budowy lądowiska wyniósł 663 tysiące złotych, z czego droga dojazdowa kosztowała 158 tysięcy złotych. Jak podkreślił prezes Tadeusz Stefaniak koszt budowy jest rekordowo niski, gdyż w większości szpitali były to nawet milionowe inwestycje.
W miejscu obecnego lądowiska znajdowały się działki należące do PCM oraz powiatu pleszewskiego. - Uregulowania wymagała więc sytuacja prawne terenu przeznaczonego na lądowisko. Powierzchnia zabudowy lądowiska wraz z placem dojazdowym wynosi 430 m². Komunikacja pomiędzy lądowiskiem a szpitalem odbywa się po utwardzonej drodze (o długości 230 m) należącej do PCM Sp. z o.o., a dalej ulicą Wierzbową i Szpitalną do budynku szpitalnego. - mówi rzecznik pleszewskiego szpitala Ireneusz Praczyk.
Ireneusz Praczyk tłumaczy, że odległość oddziału od lądowiska umożliwia transport osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego do oddziału w czasie wynikającym z przepisu prawa tj. nie dłuższym niż 5 minut, licząc od momentu przekazania pacjenta przez lotniczy zespół ratownictwa medycznego do specjalistycznego środka transportu sanitarnego
PCM oprócz robót budowlanych musiał spełnić szereg wymogów formalnych. Konieczne było opracowanie instrukcji operacyjnej lądowiska dla śmigłowców ratunkowych oraz planu ratowniczego lądowiska. Dopiero na tej podstawie Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał decyzję o wpisie naszego lądowiska do ewidencji lądowisk. Następnie lądowisko przy naszym szpitalu zostało dopuszczone do wykonywania operacji całodobowych przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
W ramach budowy lądowiska wykonano:
• roboty przygotowawcze ( wytyczenie obiektu, rozbiórki istniejących utwardzeń oraz przeszkód, usuwanie pni
drzew wraz z korzeniami);
• roboty ziemne;
• konstrukcję zaprojektowanej nawierzchni;
• montaż urządzeń wyposażenia;
• instalację elektryczną tj. instalacje i urządzenia zasilające (linie zasilające w tym także zasilanie awaryjne
kotłowni i stacji uzdatniania wody, rozdzielnie), instalację odbiorczą (oświetlenie nawigacyjne, oświetlenie
wskaźnika kierunku wiatru, oświetlenie pomieszczenia ujęcia wody), osprzęt elektryczny oraz instalacje
ochronne.
• ogrodzenie terenu lądowiska płotem o wysokości 1,5 m;
• roboty wykończeniowe oraz uporządkowanie placu budowy;
• drogę dojazdową.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?