Na początku ból i zmęczenie, ale to tylko złe miłego początki. Po kilku tygodniach regularnych ćwiczeń, treningi staną się przyjemnością!

Wiodącym hasłem kolejnej części poradnika będzie wydolność. Czym jest? Jak ją poprawić? O tym wszystkim tradycyjnie opowiada trener personalny Alan Urbaniak.
 archiwum prywatne

Większość osób regularnie ćwiczących za cel treningu stawia sobie utratę wagi, tkanki tłuszczowej, a więc w efekcie lepszą sylwetkę. - To oczywiście zrozumiałe, jednak należy pamiętać, że wymarzona sylwetka to fuzja deficytu kalorycznego i systematycznego treningu. Moim zdaniem z punktu widzenia naszej zdrowotności jest coś znacznie ważniejszego - opowiada Alan Urbaniak.

Trener personalny przywołuje tutaj przykład osób rozpoczynających przygodę ze sportem na prowadzonych przez niego treningach grupowych. - Za każdym razem przekonuję nowicjuszy mówiąc, że po kilku tygodniach treningi staną się dla nich przyjemnością. To, że na początku wszystko nas boli, po treningu ze zmęczenia nawet nie możemy zasnąć, a kilka dni później jeszcze czujemy ból, to tylko złe miłego początki. W pewnym momencie, naszego systematycznego działania, zaczniesz czuć się coraz lepiej i pewniej w swoim ciele. Gdy po miesiącu treningu, widzę jak dana osoba niemal unosi się nad ziemią, podchodzę i mówię: czy pamiętasz, jak wspomniałem o tym, że po pewnym czasie nie będziesz się tak męczyła i pokonasz każdy trening? A treningi, proszę mi uwierzyć, wykonujemy bardzo intensywne - opowiada nasz ekspert.

Tylko korzyści

Regularny trening siłowy korzystnie wpływa na nasz układ sercowo-naczyniowy oraz zmiany zachodzące w układzie krążenia. Zazwyczaj osoby wykonujące taki rodzaj ćwiczeń mają niższe ciśnienie niż osoby nietrenujące. - Trening, który wykonujemy wpływa na lepszą kondycję naszego serca i według mnie, a także licznych badań, sprzyja naszej długowieczności. Jestem przekonany, że osoby, które widzę na zajęciach, dużo częściej zastanawiają się nad tym, co jedzą niż osoby nie wykonujące żadnego treningu - mówi Alan Urbaniak. Efektem tego jest dostarczanie do organizmu większej ilości witamin oraz minerałów, a to z kolei wpływa na lepszą odporność naszego organizmu, czyli np. rzadziej się przeziębiamy.

- Mógłbym powiedzieć wiele o korzyściach płynących z treningu, o pozytywnych zmianach dokonujących się po rozpoczęciu treningu siłowego, o zdrowszych stawach, więzadłach oraz elastyczności ścięgien. Pamiętajmy, że wzmacniając nasze mięśnie, sprawiamy, że będą one przez dłuższy czas chronić cały nasz szkielet - tłumaczy trener personalny.

Systematyczność ponad wszystko

- Jak oni dają radę wytrzymać taki trening? - zapytał mnie znajomy, który odwiedził nas podczas treningu charytatywnego. Odpowiedź jest prosta. Dzięki zwiększającej się wydolności naszego organizmu, która poprawia się poprzez systematyczny trening - opowiada nasz ekspert.

Czym jest wydolność? To umiejętność człowieka do wykonywania pracy fizycznej (która jest długotrwała lub ciężka) bez głębokiego zmęczenia, a także bez wyraźnych zmian wewnętrznych w organizmie. Dodatkowo wydolność fizyczna jest pewnego rodzaju zdolnością do jego szybkiej regeneracji po zakończonym wysiłku. Chodzi tu głównie o temperaturę ciała, zawartość różnych związków energetycznych w mięśniach oraz skład krwi. Tyle definicja. Co to oznacza w praktyce? - Osoby, które pojawiają się na treningach i systematycznie ćwiczą stają się ponadprzeciętnie wysportowane. Bardzo często powtarzam, że nawet moja drużyna, czyli aktywni sportowcy trenujący 4 razy w tygodniu mogliby nie dać rady sprostać pod względem wydolnościowym osobom, które trenują rekreacyjnie, ale za to z jakim efektem! - mówi Alan Urbaniak.

Należy pamiętać, że efekt zewnętrzny, czyli aspekt wizualny jest bardzo ważny. Wszyscy chcemy wyglądać coraz lepiej, jednak najistotniejsze zmiany dokonują się wewnątrz naszego organizmu. - Jestem bardzo dumny mogąc widzieć wasze postępy i czasem zastanawiam się, czy można trenować jeszcze intensywniej przez godzinę. Wszyscy, którzy zaczynają przygodę z treningiem siłowym, powinni zapamiętać te słowa: po krótkim czasie systematycznych treningów wasza wydolność zmieni się nie do poznania i będziecie dumni ze swojego wytrenowania. Niemożliwe nie istnieje - przekonuje trener personalny.

Damian Cieślak

  • Gazeta Pleszewska
Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3