Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Indeks nośności i prędkości opony. Dlaczego należy się ich trzymać?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Im wyższe indeksy nośności i prędkości, tym opona wytrzymalsza. Ponieważ wraz ze wzrostem trwałości rośnie także jej cena, wielu kierowców nie przestrzega zaleceń producenta auta, a to może mieć bardzo poważne konsekwencje.

Kluczowymi parametrami, od których każdy kierowca zaczyna dobór opon są szerokość, wysokość czyli profil i średnica. Najczęściej zalecany rozmiar i jego zamienniki są podane przez producenta samochodu w instrukcji obsługi. Chociaż indeksy to parametry najważniejsze, wielu kierowców nie zwraca na nie uwagi. A zdaniem ekspertów Oponeo.pl to bardzo poważny błąd.

Odstępstwa możliwe tylko zimą
- Indeks prędkości informuje, z jaką maksymalną prędkością samochód może bezpiecznie jechać na oponie. Wartość jest określona na podstawie wytrzymałości i konstrukcji ogumienia. Nie stosując się do zaleceń mnożna oponę uszkodzić, a jeśli stanie się to w czasie jazdy, istnieje duże ryzyko spowodowania groźnego wypadku - mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.

Dlatego przestrzeganie ograniczeń wynikających z tego symbolu jest bardzo istotne. Szczególnie w przypadku opon letnich należy kupować modele o indeksie zalecanym przez producenta. Powód?

– Latem jeździ się szybciej i o przekroczenie dopuszczalnych parametrów jest łatwiej. Na zimę dopuszcza się zakup opon o indeksie niższym niż zalecany, ale maksymalnie o jeden stopień – mówi Filip Fischer.

Można też kupić oponę z indeksem wyższym. Opony dostępne na rynku są oznaczane indeksami od A1 do Y. Ten pierwszy to 5 km/h, ostatni 300 km/h. W samochodach miejskich najczęściej stosuje się indeksy P, Q, R i S (od 150 do 180 km/h). Do samochodów klasy średniej T, U, H i V (190 – 240 km/h).

Ryzykujesz wypadek
Drugi z parametrów to indeks nośności, który określa maksymalne obciążenie, jakie może być przeniesione na oponę przy maksymalnej prędkości. Oznacza się go symbolem LI, czyli z języka angielskiego Load Index. Informacja zawsze jest wybita na ściance opony, a producenci samochodów wymagania w tej kwestii także umieszczają w instrukcji obsługi pojazdu.

– Ale indeks bardzo łatwo dobrać samodzielnie. Jeśli symbol LI na oponie to 90, oznacza to, że jej obciążenie nie może być wyższe niż 600 kg. Mnożąc tę liczbę przez liczbę opon kierowca powinien otrzymać wartość odrobinę wyższą od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu z pełnym obciążeniem – tłumaczy Filip Fischer.

O ile w przypadku indeksu prędkości niewielkie odstępstwa są dopuszczalne, z indeksem nośności nie wolno eksperymentować. Przede wszystkim takie ogumienie szybciej się zużyje i będzie bardziej podatne na uszkodzenia. Może pęknąć w czasie jazdy, a jeśli usterka zakończy się wypadkiem, ubezpieczyciel będzie miał podstawę do odmowy wypłaty odszkodowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kolo.naszemiasto.pl Nasze Miasto