Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Geometria kół. Jak wpływa na prowadzenia auta i zużycie opon?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Problemy ze zbieżnością lub kątami pochylenia kół najczęściej wynikają ze zużycia lub uszkodzenia części. Wpływają na niestabilne zachowanie samochodu i nierównomierne zużycie opon.

W samochodzie podczas przyspieszania każde z kół napędzanych działa na nawierzchnię z siłą, której zadaniem jest pociągnąć auto do przodu. Sytuacja jest dobra, kiedy auto jedzie po prostej drodze i oba koła działają z taką samą intensywnością. Jednak jakiekolwiek wyboje wytrącają oś napędową z równowagi sprawiając, że jedno koło działa z większą siłą niż drugie. Samochód ma wówczas tendencję do myszkowania i w tym momencie kluczowe znaczenie ma prawidłowe ustawienie zbieżności.

Koła skierowane ku sobie
- Aby uniknąć takich problemów koła ustawia się kierując je delikatnie przodami do wewnątrz. Dzięki temu wytwarzają dwie przeciwne w stosunku do siebie siły, ale w takim układzie jest to rozwiązanie stabilne. Dodatkowy atut takiego zabiegu polega na wstępnym obciążeniu całego zawieszenia, co wpływa korzystnie na prowadzenie samochodu – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

O zbieżności mówimy, gdy kąty, pod którymi ustawione są koła względem osi samochodu są większe na przedniej niż na tylnej osi.

Jedyną wadą takiego ustawienia kół jest podsterowne zachowanie samochodu podczas pokonywania zakrętów. Ale w przypadku poprawnego ustawienia zbieżności tendencja nie jest na tyle silna, aby mocno przeszkadzać w utrzymaniu obranego przez kierowcę toru jazdy.

Oprócz kąta zbieżności w ramach geometrii kół przeprowadza się też regulację kąta pochylenia kół, kąta pochylenia sworznia zwrotnicy i kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Gdy części się zużyją
Kiedy trzeba ustawić geometrię kół? Samoczynne pogorszenie się ustawień to niestety normalny proces. Dzieje się tak w wyniku zużycia części zawieszenia i układu kierowniczego. Zazwyczaj sytuacja pogarsza się powoli i stopniowo. Nagła zmiana ustawień może być natomiast wynikiem uderzenia kołem w twardą przeszkodę albo dziurę. Przy prawidłowo ustawionej zbieżności koła mają tendencję do prostowania się. Można to odczuć np. podczas szybkiej jazdy prosto, kiedy samochód jest stabilny i utrzymuje obrany tor jazdy.

Ale jeśli utrzymanie toru wymaga ciągłych korekt kierownicą, najprawdopodobniej zbieżność jest źle ustawiona. Objawami problemów mogą być także kłopoty z wchodzeniem w zakręty. Wbrew powszechnej opinii, ściąganie samochodu na boki podczas jazdy na wprost nie ma zazwyczaj związku ze zbieżnością. Najczęściej odpowiada za to niewłaściwe ustawienie kątów pochylenia kół, złe ciśnienie powietrza w oponach albo nierównomierny stopień zużycia sprężyn.

- Jazda z niewłaściwym ustawieniem geometrii jest niebezpieczna, szczególnie przy dużych prędkościach, kiedy niestabilny samochód może łatwiej wpaść w poślizg. Niestety cierpi także ogumienie, które nie jest obciążone równomiernie na całej powierzchni. Przyspieszone zużycie zazwyczaj będzie widoczne na brzegu opony – mówi Filip Fischer.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto