Fundusze Europejskie. Inwestycje z WRPO 2014+. Powstanie 150 kilometrów wielkopolskich dróg

Fundusze Europejskie. Mamy coraz lepsze drogi, wykonane z dobrych materiałów, z infrastrukturą towarzyszącą, i z szeregiem rozwiązań inżynieryjnych na światowym poziomie. Skrzyżowania, ronda, sygnalizacje, systemy odwadniające, pobocza i parkingi - wszystko to znakomicie wpływa na układ komunikacyjny Wielkopolski i innych regionów kraju, będąc jednocześnie w centrum zainteresowania funduszy unijnych. Dlatego jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, stowarzyszenia, i ich jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną, mogą uczestniczyć w projektach drogowych, których celem jest wzmocnienie regionalnego układu powiązań drogowych.
Efekt rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 194 w Wyrzysku, przeprowadzonej przy wsparciu funduszy unijnych
 Wzdw

Fundusze Europejskie

OSI stawia na drogi
Konkurs skupiający te projekty koncentruje się przy tym na drogach wojewódzkich, które są w zarządzie Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz na tych drogach ujętych w tzw. Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych lub Mandatów Terytorialnych Obszarów Strategicznych Interwencji. Warto tu dodać, że te pierwsze dotyczą np. obszarów metropolitalnych, a drugie - np. miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych, miast wymagających rewitalizacji, czy obszarów wiejskich.

Te właśnie, wymienione wyżej jednostki samorządowe mogą składać projekty drogowe, wnosząc o dofinansowanie z funduszy unijnych. Projekty te mają dotyczyć Gnieźnieńskiego, Konińskiego i Leszczyńskiego Obszaru Strategicznej Interwencji, obejmując budowę, przebudowę, rozbudowę i modernizację dróg wojewódzkich, skrzyżowań, obwodnic i obejść drogowych, a także obiektów inżynierskich - wszystkie te obiekty traktowane są włącznie z infrastrukturą towarzyszącą. Mogą też dotyczyć na tych obszarach działań poprawiających bezpieczeństwo i przepustowość ruchu na drogach czy systemów zarządzania ruchem, sygnalizacją świetlną i dźwiękową, w ramach powyższych obiektów.

Są środki dla subregionów
Projekty spełniające te warunki mogą ubiegać się o dofinansowanie, przy czym ogólna pula środków na ten cel wynosi blisko 58 mln złotych. W ramach mandatu dla Gnieźnieńskiego OSI można wykorzystać środki z ogólnej kwoty 24 mln zł, dla Konińskiego OSI - 29,6 mln złotych i dla Leszczyńskiego OSI - blisko 7,9 mln złotych.

Uwaga - nabór wniosków trwa jeszcze miesiąc - do 28 lutego!

Plany drogowe
Warto się starać, bo są wymierne efekty. Gdy w końcu grudnia ubiegłego roku ogłoszono wyniki naboru w ramach tego właśnie Poddziałania 5.1.1, to okazało się, że wygrały projekty samorządu województwa wielkopolskiego - pierwszy etap rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 190 (na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 188 w miejscowości Krajenka do skrzyżowania z drogą krajową nr 10) - wart 49,4 mln złotych, a także projekt pt. Budowa obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434, wyceniony na 100,6 mln złotych. Oba uzyskały dofinansowanie odpowiednio 42 mln zł i 85,5mln zł.
- Do szeregu inwestycji na drogach wojewódzkich w ramach WRPO 2014-2020 należy m.in. rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 305 od mostu na Południowym Kanale Obry (powiat wolsztyński) do granicy województwa - mówi Kinga Hedrych, zastępca dyrektora Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. - Inwestycja została podzielona na trzy odcinki: od mostu na Południowym Kanale Obry do miejscowości Mochy, od Moch do granicy powiatu leszczyńskiego i od granicy powiatu leszczyńskiego do granicy województwa wielkopolskiego. Inwestycja obejmie odcinek drogi o łącznej długości ok. 18,4 km. Łączna wartość zadania wynosi ok. 56,9 mln zł. Termin realizacji to lata 2017-2019.

Do tych inwestycji należy też rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 306 od miejscowości Buk do drogi wojewódzkiej nr 431 (powiat poznański), która obejmie odcinek drogi o łącznej długości 21 km (łączna wartość zadania wynosi ok. 46 mln zł, termin realizacji to lata 2016-2019).

Termin realizacji obejmuje lata 2018-2021.

WZDW przewiduje, że środki z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na latach 2014-2020 pozwolą na realizację zadań o łącznej wartości ok. 750 mln zł na ok. 150 km dróg wojewódzkich. W ramach tych inwestycji powstaną m.in. trzy obwodnice: Obornik, Wronek, Gostynia oraz nowe mosty w Międzychodzie i Rogalinku.

Wśród zakończonych już projektów drogowych, które otrzymały dofinansowanie, warto wymienić nowy odcinek drogi wojewódzkiej 432 między Środą Wielkopolską i Wrześnią, wart ponad 18,2 mln zł. Był to dokładnie liczący sobie 2,7 km odcinek pomiędzy miejscowościami Grzymysławice i Obłaczkowo w gminie Września. Ma trzy skrzyżowania, w tym dwa typu rondo, wiadukt nad linią kolejową, ścieżkę pieszo-rowerową, chodniki, zjazdy, przepusty na rowach melioracyjnych i drogowych, elementy odwodnieniowe i oświetlenie drogowe. Dofinansowanie z pieniędzy UE wyniosło tu 15,3 mln zł.

Zakończono też prace nad dwóch drogach wojewódzkich - to wyremontowana droga nr 185 na odcinku Zielona Góra - Piotrowo o długości 1,6 km w powiecie szamotulskim oraz rozbudowany odcinek drogi nr 188 z Człuchowa do Piły. Ten ostatni był jednym z sześciu zmodernizowanych w czasie rozbudowy drogi wojewódzkiej, o łącznej długości 12,8 km, a przebiegających od granicy województwa wielkopolskiego w Debrznie-Wsi do miejscowości Skórka w powiecie złotowskim. Całkowita wartość projektu wyniosła 30,7 mln zł, z czego 25,6 mln zł stanowiło dofinansowanie z UE.

Z kolei droga nr 185 została rozbudowana na odcinku o długości 10,25 km. Całkowita wartość projektu wyniosła 24,7 mln zł, z czego 20 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie. Warto dodać, że roboty pomiędzy Obrzyckiem i Szamotułami były drugim etapem rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 185. Pierwszy - również w ramach WRPO 2014-2020 - przeprowadzono w 2016 roku na odcinku pomiędzy miejscowościami Piotrowo i Zielona- góra w gminie Obrzycko.

Do ostatnich zakończonych inwestycji, przeprowadzonych dzięki wsparciu unijnemu należą rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 182 na odcinku od Jabłonowa do Ujścia oraz rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 194 w Wyrzysku. Całkowita wartość projektu na drodze nr 182 wyniosła 7,4 mln zł, a na drodze nr 194 - 7,2 mln zł.
- To ważne inwestycje, gdyż rozmowy na ich temat trwały kilka lat, a sama realizacja stanowiła wyzwanie inżynierskie i logistyczne ze względu na skomplikowane uwarunkowania terenu. W Ujściu trzeba było wziąć pod uwagę spore wzniesienie i łuk drogi, a w Wyrzysku tkankę miejską - mówił na otwarciu tych odcinków Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.

belka

Grzegorz Okoński

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3